Velký test evropských e-shopů. Jak dopadl?

Nakupujete občas v některém ze zahraničních e-shopů? Možná je vaše odpověď záporná a důvodem je obava a nejistota, jak by se obchodník postavil třeba k reklamaci. Obavy zřejmě nejsou namístě. Síť Evropských spotřebitelských center si na e-shopy v rámci Evropy posvítila, vyzkoušela je a jak všechno dopadlo, to nám poví Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Kolik nákupů jste uskutečnili a jak rychle zboží dorazilo?

„Bylo to 305 internetových nákupů, při nichž jsme s našimi kolegy z jiných zemí nakupovali přes hranice v rámci Evropy. Během týdne dorazila polovina a ve čtrnácti dnech 86 procent objednaného zboží. Celkově bylo doručeno 94 procent výrobků, což je zlepšení oproti roku 2003. Tehdy byly při podobném testu doručeny zhruba dvě třetiny zboží.“

Těch šest procent nedorazilo vůbec, nebo máte ještě naději, že přijdou?

„Vypadá to, že už nejspíš nedorazí.“

Jak jste dopadli s platbou za zboží a jakým způsobem jste platili?

„Platili jsme klasicky platební kartou a nezaznamenali jsme žádné potíže. Téměř všichni prodejci si strhli dohodnutý obnos. Jenom u některých se jednalo o vyšší částku kvůli DPH nebo přepočtu měny.“

Co poplatek za doručení? Shodoval se s tím, co e-shopy slibovaly?

„Tam byl trochu problém, protože doručení zdarma slibovaly dvě třetiny obchodů, ale z různých důvodů zaslalo zboží zdarma pouze pět procent z nich. Důvod byl například ten, že ačkoliv stránky byly i v jiném než národním jazyce státu prodejce, e-shop zapomněl avizovat, že doručení zdarma platí jen pro vnitrostátní nákupy. S těmi přeshraničními se v nabídce příliš nepočítalo.“

Zkoušeli jste taky v zákonné lhůtě odstoupit od smlouvy a zboží bez udání důvodu vrátit? Jak to dopadlo?

„Samozřejmě jsme to zkusili. To byl jeden z cílů: zjistit, jak odstoupení od smlouvy bez udání důvodu funguje. Naše zkušenost byla taková, že z dvaceti českých objednávek nám zboží doručilo 18 prodejců a z nich jen jeden nereagoval na naše odstoupení a námi zaslané zboží se vrátilo zpět. To byla jedna negativní zkušenost z osmnácti českých nákupů přes hranice. Ti, kteří nám zboží vůbec nedodali, vzorně a poměrně rychle vrátili peníze.

Objevily se nějaké nedostatky jiného druhu, na které by si měl spotřebitel dát pozor?

„Poměrně výrazné nedostatky jsou v oblasti informací, které prodejci poskytují spotřebitelům. Ne všechny eshopy například informují o právu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Jenom třetina z nich informovala o zákonné záruce a o právech s ní spojených, a jen v 80 procentech z této třetiny byly poskytnuté informace správné. Pro nakupujícího to může být určitým vodítkem, do jaké míry je prodejce obeznámen s jeho právy a jak se jimi může řídit nebo spíš neřídit v případě sporu.“

Dá se na první pohled poznat e-shop, který je seriózní?

„Na webových stránkách bychom měli strávit trochu víc času, podívat se na poskytované informace, zjistit, jestli tam jsou kontakty na případné reklamace, ubezpečit se, že jsou zveřejněny všechny povinné údaje o samotném e-shopu. Ve vyhledávačích si pak můžeme najít reference.“

autor: dkf
Spustit audio