Jak na internetu poznáme podvodné obchody?

18. listopad 2011

Každým rokem je víc a víc lidí, kteří nakupují vánoční dárky přes internet. Bohužel však taky přibývá těch, kteří sedli na lep nějakému podvodnému obchodníkovi. Varování a rady, jak nenaletět, přináší Jan Votočka, právní poradce dTestu, který provozuje i poradenskou spotřebitelskou linku.

Jsou momentálně na „síti sítí“ nějaké pochybné internetové obchody, před kterými by se měl mít zákazník na pozoru?

„V letošním roce jsme zjistili skutečně enormní množství podvodů na internetu. V poslední době máme největší počet stížností na internetové stránky ceskymobil.cz, který prodával mobilní telefony z takzvaného šedého dovozu. V poslední době přestal zboží dodávat úplně a zákazníci se nemohou domoci svých práv. V případě, že odstoupili od smlouvy a poslali telefon zpět, nedostali zpátky peníze.“

Prozraďte posluchačům-spotřebitelům, jak vypadá takový typický podvodný scénář na internetu?

„Nejčastěji spočívá v tom, že obchod požaduje platbu předem, zákazník objednané zboží zaplatí například bankovním převodem. Zboží ani peníze však už nikdy neuvidí. Peníze jsou přitom velice často vyvedeny někam do ciziny a hledat odpovědnou osobu a stíhat ji trestně je složité.“

Takže zaplatit předem za zboží objednané na internetu je podezřelé?

„Rozhodně nedoporučuji, zvláště u neznámých obchodů, platit předem. Pokud to internetový obchod vyžaduje jako jedinou cestu, byl bych skutečně na pozoru a nedoporučoval bych tuto platbu provádět.“

Připomeňme ještě základní zásady pro bezpečné nakupování na internetu.

„Mezi signifikantní znaky podvodného obchodu už nepatří nepovedené internetové stránky. Jako hlavní zásadu bych doporučovat zjistit si provozovatele. Pokud není uveden, znamená to, že může jít o podvod. Zároveň bychom si měli důkladně prověřit, co je to za obchod, případně si na něj zjistit recenze, a hlavně – nepodléhat nápadně nízkým cenám. Právě ty totiž mohou být dalším znakem toho, že se jedná o podvodný obchod. Stejně jako když nabízí zboží, které je už jinde beznadějně vyprodané.“

Tohle slýcháme opakovaně každý rok. Ubývá podvedených a napálených zákazníků?

„Spíš bych řekl, že se zdokonaluje taktika internetových podvodníků. Každý už tak nějak ví, jak se bránit, takže se vylepšují způsoby, jak zákazníky napálit. Je tedy pro ně daleko těžší odhalit, který obchod je v pořádku a který má nějaké znaky podvodného obchodu.“

Zaznamenáváte tedy oproti minulým obdobím zvýšený počet podvedených?

„Letošní rok byl skutečně enormní. Neuplynulo čtrnáct dní, aniž bychom nezjistili nějaký pokus nebo minimálně pochybný internetový obchod. Dá se očekávat, že největší nápor podvedených bude následovat po Vánocích. Teprve tehdy zákazníci zjistí, že své zboží ani peníze už skutečně neuvidí.“

autor: dkf
Spustit audio