Uzurpátorský virus žloutenky C

3. leden 2012
Monitor

Virus hepatitidy C má velmi sofistikovaný systém přežití. Vědci poprvé odhalili, jak zneužívá regulační molekulu jaterních buněk.

Hepatitida typu C zůstává jedním z vážných problémů zdravotnictví. Virus se ponejvíce přenáší krví a symptomy se objevují celé měsíce po infekci, která ve většině případů přechází do chronické formy. U více než třetiny dlouhodobých nosičů viru se vyvine chronický zánět nebo rakovina jater. Virus hepatitidy C v nich dokáže přežívat díky tomu, že zneužívá buněčný mechanismus pro regulaci genové exprese. Jeho nástrojem jsou molekuly takzvané mikroRNA, které přeruší cestu od genu k jím kódovanému proteinu.

Virus hepatitidy C je podle nové studie amerických vědců usurpoval velmi šikovným způsobem. Navazuje se na mikroRNA 122, která představuje dobrou polovinu všech mikroRNA v jaterních buňkách. Její funkci přitom dokáže pozměnit tak, ža molekula stabilizuje jeho dědičný materiál, podporuje syntézu virových proteinů a množení virových částic. Je to přímo klasický příklad toho, jak viry dovedou podkopat užitečné buněčné funkce a zneužít je k nekalým účelům.

Objev by však také mohl vést k vývoji nových typů antivirotik. Tým už navrhnul experimentální látku s názvem antagomer, která se navazuje na mikroRNA 122, a tím destabilizuje virový genom.

Zdroj: University of North Carolina at Chapel Hill, PNAS

autor: redakce ČRo Leonardo

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.