Výběr z denního tisku, 5. ledna

5. leden 2012

Připravila Hana Baroňová.

Kulturní stránky deníků přinesly jedno společné téma, otiskly recenze na film Sherlock Holmes: Hra stínů režiséra Guye Ritchieho. Jde o pokračování Sherlocka Holmese z roku 2009. V Hospodářských novinách Jindřiška Bláhová píše, že film jde věrně v akčních stopách jedničky. V mlhách ponořený viktoriánský Londýn konce devatenáctého století, jak jej vystihuje knižní předloha, není prostředím a tónem, o který by se režisér snažil. Je placen za to, aby Sherlocka zmodernizoval ve stylu svých hulvátských gangsterek. Holmes se mění z mistra dedukce v excentrického a do sebe zahleděného, i když inteligentního superhrdinu. Trochu Iron Man, trochu James Bond.

Věra Míšková v Právu píše, že výprava filmu ukazuje starý Londýn ve velmi pečlivých dobových detailech a vytváří tak neopakovatelnou atmosféru. Herecky filmu vévodí Robert Downey mladší, který se v postavě Holmese zabydlel s naprostou jistotou, stejně jako Jude Law, který je mu výborným Watsonem. Podle Míškové je Sherlock Holmes: Hra stínů důstojným pokračováním prvního dílu.

Naproti tomu Ondřej Štindl v Lidových novinách píše, že další filmové dobrodružství filmového Sherlocka Holmese trpí častou nemocí dvojek. Duchu předlohy je Hra stínů vzdálena ještě více než první film. To by nemuselo zas až tak vadit, kdyby měla nějakého ducha vlastního. Bohužel působí spíš jako slepenec scén, pro něž se ledabyle konstruují záminky. Jde o docela paradoxní film: Pořád se v něm něco děje, a zároveň jako kdyby se nedělo vůbec nic. Plyne rychle, a přitom těžkopádně, odnikud nikam.

Sherlock Holmes naposledy, ale z jiného úhlu. Na hudbě k tomuto americkému velkofilmu se podílela i romská kapela z východního Slovenska Sendreiovci a Kokavakere Lavutára. Vybral si ji skladatel sherlockovské hudby Hans Zimmer. V Hospodářských novinách najdete rozhovor s frontmanem kapely Vladimírem Sendreiem.

Lidové noviny přinesly recenzi Marty Švagrové na trojalbový komplet Ondřeje Havelky Platinum Collection, který shrnuje zpěvákovu společnou produkci s Originálním pražským synkopickým orchestrem vedeným Pavlem Klikarem i s Havelkovými Melody Makers. Trojalbum nabízí kompilaci nejlepších kousků původních i převzatých ze světového repertoáru, které se objevily už na jedenácti albech vydávaných postupně od roku 1982. Některé nahrávky jsou notoricky známé, jiné znějí po čase znovu překvapivě. Jsou tu však i nikdy nevydané verze některých skladeb. Byť se nesou víceméně v jednom duchu, rozhodně nenudí, končí recenzi Švagrová.

V Mladé frontě Dnes si můžete přečíst rozhovor s německým tenoristou Jonasem Kaumannem, který v neděli zazpívá ve Smetanově síni Obecního domu árie z italských a německých oper.

autor: Hana Baroňová
Spustit audio