Rytmus: Slovenský fenomén zabíjí

5. leden 2012

Slovenský rapper Rytmus před několika týdny vydal svoje nové album jménem Fenomén – a fenoménem opravdu je. Jaké je postavení Rytmuse v kontextu československé hudební scény a jakým způsobem pracuje tenhle milionář s fanoušky a médii, přibližuje redaktor Jiří Špičák.

Málokoho v poslední době minul fenomén slovenského rappera Patrika Vrbovského, který vystupuje pod jménem Rytmus. Na začátku tohoto příspěvku je nutné upozornit, že nevznikl proto, aby zmapoval jeho hudební kariéru nebo zhodnotil jeho aktuální album, které vyšlo v prosinci loňského roku a které záměrně nese právě název Fenomén. Má se spíše na omezeném prostoru zamyslet nad tím, jak Rytmus ovlivňuje československou společnost a jakým způsobem Vrbovský pracuje s médii a fanoušky.

Hlavním věcí, kterou Rytmusovi jeho odpůrci vyčítají, je názorová nekonzistentnost. Poprvé zásadním způsobem prorazil se slovenskou kapelou Kontrafakt, jejíž členové se prezentovali jako vyslanci slovenské undergroundové scény. Důkazem může být jeho vystoupení v pořadu České televize Ladí neladí z roku 2003. Argument, že se ke komerčnímu proudu hiphopové hudby přidal až o dlouhé roky později, těžko obstojí. Už o rok později, tedy v roce 2004, totiž vydal desku u společnosti Sony Music Entertainment, ačkoliv jasně proklamoval, že u velkých labelů vydávat nemůže.

Na začátku roku 2011 už se dávno nebál svůj světonázor prezentovat veřejně. Tenhle názorový veletoč rozhodně není odsouzeníhodný, ostatně velká část světově úspěšných komerčních rapperů (za všechny stačí vzpomenout třeba Jay-zho) začínala v undergroundu. Nikdo z nich ale za sebou svoje mosty nepálí s takovou razancí.

Právě nadsázka a až přehnaná stylizace do pozice bohatého rappera je prvek, který dělá z Rytmuse tak kontroverzní postavu. U Vrbovského funguje klasická definice kruhem, tak jak ji známe z výtek zapřisáhlých antifanoušků hip hopu. Jedním ze základních motivů žánru je rapování o tom, že rapuju. Rytmus tenhle princip dotahuje do dokonalosti tím, že bohatne proto, že rapuje o tom, jak je bohatý. V některých případech se ale dokonce obejde bez rapu a nechává se natáčet přímo při nakupování v luxusních obchodech s oděvy. Legendární je jeho performance, během které ukazuje, kolik různých druhů drahých tenisek vlastní.

02524435.jpeg

Druhá polovina image Rytmuse je postavená na archetypu agresivního rappera, který samozřejmě ví, že svým neustálým zdůrazňováním statusu bohatého člověka proti sobě poštve velkou část veřejnosti. Ke statusu boháče tedy přidává vydatnou porci agresivity, pomocí které hájí svoje právo být bohatý. I tomuhle postoji ale dává až absurdní konotace a pomocí mediálních kliček pověst rváče pečlivě buduje. Zašel dokonce tak daleko, že v loňském roce nafingoval rvačku s bloggerem Kazmou, který zparodoval jeden z jeho tracků. Celé herecké vystoupení, které mělo budit dojem skutečného konfliktu, natočil na kameru a následně zaslal do redakcí bulvárních deníků. Až o nějakou dobu později připustil, že šlo o fikci.

Fiktivní už ale nejsou šarvátky na jeho koncertech, během kterých se nebojí napadnout vlastní fanoušky, kteří na něj sprostě gestikulují, jako se to stalo v únoru 2011. Spíš než potvrzení vlastní pozice bylo ale tohle extempore neplánovaným vystoupením z role. Svoje místo na mapě československého showbyznysu ale znovu zdůraznil poměrně čerstvým vztahem se zpěvačkou Darou Rolins, s níž tvoří mediálně ideální dvojici celebrit. Při představování vztahu bulváru nezapomněl zmínit, že si Dary váží především proto, že si na sebe dokáže sama vydělat. Opět tak obratně zdůraznil důležitost peněz a finanční soběstačnosti.

02524437.jpeg

Zjednodušeně se dá říct, že je celé Rytmusovo mediálně konstruované žití postavené na dohánění jednotlivých prvků ad absurdum, což zároveň dobře ilustruje současnou dobu. Nestačí dokazovat svoje bohatství kupováním drahých věcí, pro správný efekt už je nutné ono luxusní zboží demonstrativně rozbíjet, jak to opět ukazují videa na YouTube.

Pravděpodobně se tohle přirovnání samotnému Rytmusovi líbit nebude, nejde ale jinak – Rytmus je zkrátka československá obdoba kanadské superhvězdy Justina Biebera. Ne ani tak v hudebním projevu nebo v míře arogance (tu Bieber skutečně nemá), ale v prostém faktu, že téměř všichni mají potřebu se k němu vyjádřit, zaujmout vlastní názor. Naprostá většina videí pod libovolnými československými hiphopovými tracky na YouTube je opentlená desítkami komentářů, ve kterých jejich autoři tvrdí, že „tohle je daleko lepší než Rytmus“ nebo naopak „kam se tohle na Rytmuse hrabe“. A s Bieberem je to podobné. Můžeme diskutovat o tom, jestli je Rytmus opravdu „Král“, „Fenomén“ ale rozhodně je a je jenom otázkou, jak s tímhle unikátním postavením naloží.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio