Adeline - kosmický startovací systém od firmy Airbus

23. červen 2015

Firma Airbus Defence and Space chce do roku 2025 vyvinout mnohonásobně použitelný systém vynášení nákladů do kosmu, který bude založen na nosné raketě Ariane 6.

Zpět k dalšímu použití se bude na Zemi vracet víceméně jen hlavní raketový motor, který bude díky svým křídlům připomínat malý kosmický raketoplán.

Tato podstatná složka systému s názvem Adeline (ADvanced Expendable Launcher with INnovative engine Economy) je všeobecně chápán jako konkurenční alternativa k nyní vyvíjenému a mnohonásobně použitelnému systému americké firmy SpaceX, založenému na raketě Falcon 9 a jejím návratovém prvním stupni. Systém Adeline má být navíc v mnohém odlišný.

Systém firmy SpaceX má v současnosti značný náskok, většinu analogických praktických problémů a detailů musí Airbus teprve vyřešit. Inženýři této firmy však vyvíjejí koncept mnohonásobně použitelného systému Adeline teprve od roku 2010. Samotná raketa Ariane 6 by měla poprvé vzlétnout v roce 2020, ještě bez zapojení systému Adeline.

První stupeň rakety v rámci systému Adeline se v zásadě neliší od většiny ostatních nosných raket, až na to, že po vyhoření paliva se od jeho palivové nádrže oddělí malý spodní modul s hlavním raketovým motorem, opatřený křídly. Tato nejdražší část rakety (bude představovat asi 70-80% její celkové ceny) se pak vrátí na Zemi samostatně, ve formě řiditelného kosmického letounu, navíc chráněná tepelným štítem. Modul s hlavním raketovým motorem a křídly bude při návratu také používat dva turbovrtulové motory, přičemž potřebné 2 tuny paliva budou umístěny v křídlech.

Adeline bude sloužit jako mnohonásobně použitelný systém vynášení nákladů do kosmu

Po balistické fázi návratu a po fázi aerodynamického brzdění nastoupí další fáze návratu, kdy se bude raketový modul chovat jako robotické letadlo. Hlavní raketový modul by měl být schopen vydržet celkem 10-20 startů a návratů. Oproti tomu první stupně systému firmy SpaceX musejí být v současnosti zachraňovány celé, což je mnohem složitější.

Nadstavbou nosiče se systémem Adeline, který bude vynášet kosmické lodě a náklady na nízkou kosmickou dráhu, budou kosmické tahače, které budou operovat v rámci oběžných drah zhruba ve výšce kolem 1000 kilometrů. K nim budou starty Ariane či systému Adeline průběžně dopravovat nové náklady a pohonné hmoty tak, aby se zde vytvořila rezerva pro provoz celého dopravního systému, který obnáší i tankování paliva na oběžné dráze.

Zdroje: Airbus Defence and Space, Phys.Org, Gizmag, SpaceNews, BBC

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.