Aktivní bezpečnost pro automobily Volvo a cyklisty

10. březen 2015

Automobilka Volvo vyvíjí systém, který bude díky aktivní interakci aut a cyklistů bránit vzájemným kolizím. Další zvýšení bezpečnosti se týká automobilů Volvo samotných. I do této oblasti směřuje řada nových technologií.

Firma Volvo už od roku 2013 vyvíjí ve spolupráci s firmou POC, která vyrábí helmy, systém pro vzájemnou komunikaci mezi automobily a cyklisty. Automobily Volvo mají již nějakou dobu zabudován systém pro automatickou detekci chodců a cyklistů (Pedestrian Detection system), který zaznamenává pomocí radaru a kamery jakékoliv jejich nebezpečné přiblížení. V rámci jeho momentálně vyvíjeného zdokonalení má každý cyklista k dispozici chytrý mobilní telefon, na kterém běží software, stále počítající jejich okamžitou polohu (například aplikace Strava). Polohy cyklistů jsou pak sledovány stejným systémem pracujícím v tzv. cloudu, který zároveň sleduje všechny polohy připojených aut Volvo. Pokud systém zjistí, že se nějaký cyklista a auto nacházejí na kolizním kursu, vyšle varovný signál současně oběma z nich. Na cyklistově helmě se rozsvítí varovná kontrolka v dosahu jeho periferního vidění, zatímco řidič auta obdrží podobné varování jako zprávu na displeji. Oběma jsou zároveň zaslány pokyny, jak je možno srážce zabránit. Do spolupráce na tomto bezpečnostním systému je navíc zapojena švédská komunikační firma Ericsson.

Proklamovaným cílem automobilky Volvo je snížit počet mrtvých během provozu nových aut této značky do roku 2020 prakticky na nulu

Současná podoba systému vyžaduje, aby měla jak auta, tak i cyklisté stálé připojení k internetu. Jeho kladem je na druhou stranu okolnost, že cyklista nemusí blížící se auto vůbec vidět, může být varován i před vozy, které přijíždějí “zpoza rohu”, například na křižovatkách. Cílem systému je samozřejmě zmenšit počet nehod, jejichž obětí jsou cyklisté.

Pokud systém zjistí, že se cyklista a auto nacházejí na kolizním kursu, vyšle varovný signál současně oběma z nich

Pokud už však k srážce dojde, existuje speciální srážkový senzor firmy ICEdot, který automaticky o nehodě uvědomí záchrannou službu, rodinné příslušníky, přátele. Proklamovaným cílem automobilky Volvo (v rámci projektu Vision 2020) je snížit počet mrtvých během provozu nových aut této značky do roku 2020 prakticky na nulu. Proto také firma chce, aby její budoucí automaticky řízená auta reagovala na podmínky provozu rychleji a lépe než lidští řidiči.

Mezitím se také nizozemská vláda snaží nezávisle vyvinout “chytrý elektrický bicykl”, vybavený radarem, kamerou a malým palubním počítačem, který bude svého uživatele varovat před nebezpečím na silnici pomocí vibrací řídítek (hrozba zepředu) nebo sedla (hrozba zezadu). Současný prototyp kola má hmotnost 25 kilogramů a je k němu možné bezdrátově připojit tablet.

Automobily Volvo mají již nějakou dobu zabudován systém pro automatickou detekci chodců a cyklistů

Zdroje: Volvo, GizMag 1, GizMag 2, Digital Trends, Jalopnik, Phys.Org 1, Phys.Org 2, Dunya News

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio