Antracitová pole poprvé v Evropě a Herbie Hancock v Karlíně. Struny podzimu lákají na novou směs

Herbie Hancock, Pulitzerovou cenou ověnčená Antracitová pole Julie Wolfeové a plejáda hvězd světové i domácí multižánrové a experimentální hudby se na pěti pražských scénách představí v celkem deseti projektech nové koncepce hudebního festivalu Struny podzimu.

Festival Struny podzimu se vrací po roční přestávce. Do třetí dekády vstupuje s řadou inovací, ale nevzdává se přitom dlouholetého úspěšného receptu na festivalový program, kterým je vybraný mix jazzu, klasiky, tradice i experimentu. K prověřenému základu programoví tvůrci tentokrát přimíchávají esence světového folku, folklóru, country i hip hopu a tím vytvářejí program, který jinde neuslyšíte.

Letošní 21. ročník festivalu zahájí ve Fóru Karlín irsko-americká skupina The Gloaming, usazená v hudební křižovatce, kde se setkávájí prvky irské lidové hudby s moderním jazzem i vážnou hudbou. V Česku zahraje skupina poprvé. Na stejném místě se 9. listopadu představí největší hvězda festivalu, skladatel a pianista Herbie Hancock. Vystoupí také virtuos akordeonu a bandoneonu Richard Galliano v synergii se špičkovým českým hornistou Radkem Baborákem, hiphopové duo Shabazz Palaces, jazzový pianista Jasona Morana, neotřelí folkaři z Nashvillu Lambchop či Ralph Towner - umělec, jehož jméno je synonymem pro dvanáctistrunnou kytaru. Na scéně holešovické La Fabriky uvede kontrabasista, skladatel a držitel ceny Anděl v kategorii world music Jiří Slavík koncertní provedení svého alba Mateřština za účasti Vojenského uměleckého souboru Ondráš.

Antracitová pole v Karlíně

Anthracite Fields, zásadní dílo soudobé hudby celosvětově uznávané skladatelky Julie Wolfeové lze slyšet v interpretaci autorčiny skupiny Bang on a Can All Stars, tuzemského komorního sboru Martinů Voices a dvou osobností české hudební scény Tonyi Graves a Dana Bárty. Dílo, které dostalo Pulitzerovu cenu za hudbu v roce 2015, zazní podle programového ředitele festivalu Viléma Spilky v Evropě poprvé.

Jímavé oratorium, napsané původně pro seskupení Bang on a Can All Stars využívá havířského folkloru, reklam a rozhovorů, které s horníky a jejich rodinami vedla sama autorka. „Oplývá lidskostí a politickou působivostí," zdůvodňují pořadatelé výběr skladby. Kombinace hudby, textu a obrazů vypráví příběhy havířů a evokuje jak hrůzy života v podzemí, tak světlejší chvilky z jejich životů. „Vše, o čem v Antracitových polích vyprávím, mě obklopovalo, když jsem v malém městě v Pensylvánii vyrůstala," zmiňuje autorka.

Bang on a Can All-Stars

Jedna z částí skladby zahrnuje zpívaný seznam jmen, který autorka našla ve zprávách důlních nehod z přelomu 19. a 20. století. „Byl příliš dlouhý, musela jsem jména vybírat a rozhodla se tedy uvést jen horníky s křestním jménem John a jednoslabičným příjmením. Kromě jiného se mi výběrem podařilo ukázat, v jak multikulturním prostředí se v dolech pracovalo. Pensylvánie byla totiž už tehdy jedním z center, do nějž mířili imigranti z celého světa." uvedla skladatelka, s níž diváci budou mít možnost přímo diskutovat bezprostředně po uvedení díla - 7. listopadu ve Foru Karlín.

Program letošního festivalu Struny podzimu připravila umělecká rada v novém složení. Pozvání do ní přijali Guy Borg, který již dříve v rámci festivalu působil jako manažer uměleckého programu, Petr Ostrouchov, respektovaný hudebník, skladatel, vydavatel a producent a Vilém Spilka, nový programový ředitel festivalu Struny podzimu a zároveň umělecký ředitel spřáteleného festivalu JazzFestBrno.

autor: Radiožurnál | zdroj: ČTK
Spustit audio