Auto bez řidiče a bez volantu

30. květen 2014

V minulých letech firma Google vyzkoušela automatické navigační a řídící prvky na běžných sériových autech známých firem. Nyní přišla její divize Google X dokonce s vlastním návrhem kompletně automatického auta od A až do Z. Ten už ani občasnou přítomnost řidiče nepředpokládá a lidské řídící prvky v něm proto vůbec být nemusí.

Auto bude osazeno výpočetní technikou a různými senzory (kamerami, lasery, radary), avšak nenajdeme v něm už volant ani žádný pedál - plyn, brzdu nebo spojku. Tento experimentální stroj bude dvoumístným elektromobilem, určeným pro městskou dopravu, s dojezdem 160 kilometrů na jedno nabití akumulátoru. Firma Google jich pro ostré provozní testy plánuje do roka vyrobit 100 až 200 kusů. Vyšle je pak postupně do běžného provozu v oblasti Kalifornie, přičemž jejich rychlost bude pevně omezena na 40 kilometrů za hodinu. Testovací auta po nějakou dobu ještě budou muset mít, vzhledem k současným kalifornským zákonům, přeci jen zabudovaný volant a ovládací pedály.

Karosérie tohoto automatického auta nevypadá příliš přitažlivě ani progresivně a stala se už předmětem žertů. Podle některých hlasů vypadá automatické auto Googlu asi jako Volkswagen Brouk, Fiat 500, levné malé indické auto bez zavazadlového prostoru nebo jako plastové auto z nějaké kreslené pohádky. Přesto však jde o velmi moderní a významný vůz, první svého druhu na světě.

Nabízí se samozřejmě otázka, proč firma Google vůbec vyvíjí vlastní nepříliš vizuálně působivé auto, když měla skoro neomezenou možnost vyzkoušet různé funkce automatické navigace, orientace a řízení na speciálně upravených a komfortních sériových autech, vyrobených známými světovými výrobci.

Logo

Podstata věci tkví zřejmě v záměru, že firma Google chce nyní vyzkoušet funkce své technologie automatického řízení aut ve skutečně čisté podobě. Navíc bude mít nyní konečně vše v testovaných autech pod svojí úplnou technologickou kontrolou. Pro získání specifických zákazníků je velmi důležité posunout tuto technologii do podoby, kdy už vůbec nebudou nutné zásahy řidiče nebo posádky do provozu - kromě nastartování či vypnutí auta a zadání cílového místa do palubního počítače. Samotné perspektivní zrušení volantu bude psychologicky důležitým momentem.

Zdroje: Phys.Org, The Verge, NPR, IEEE Spectrum, TechCrunch, ExtremeTech, Popular Science

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio