Auto, které (možná) nepotřebuje mýt karosérii

2. květen 2014

Firma Nissan vyvinula prototyp auta se speciálním průhledným nátěrem, který má samočistící schopnosti. Nyní bude vlastnosti tohoto nátěru testovat v pravidelném provozu.

Podstatou nové technologie je schopnost nátěru odpuzovat prakticky veškeré běžné nečistoty. Bláto, prach, námraza či vodní a olejové roztoky nečistot nemají prakticky šanci se k povrchu karosérie přichytit. Mezi karosérií a nečistotami existuje na většině míst povrchu tenká vrstvička vzduchu, která brání znečištění. Této vlastnosti je dosaženo pomocí nanostrukturovaného rozložení částic v nátěru, které vede k jeho mimořádně hydrofobním a oleofobním vlastnostem.

Nátěr s názvem Ultra-Ever Dry na auto aplikovali odborníci z britského technického centra firmy Nissan (Nissan Technical Centre, UK). Výrobcem nátěru je však jiná firma, UltraTech International Inc. Nátěr Ultra-Ever Dry se přitom skládá ze dvou vrstev. Spodní vrstva má za úkol dokonale se připojit ke karosérii auta. Horní vrstva se přichytí na spodní a vytvoří speciální nanostrukturované geometrické obrazce, s účelovým rozdělením plných a prázdných míst. Právě tato vrstva odpuzuje většinu běžných nečistot, protože vede k vytváření rozhraní s jen velmi malou povrchovou energií. Například kapky vody mají šanci se zde přichytit či přilnout jen na velmi malém procentu míst. Během předchozích aplikací tohoto nátěru v jiných oblastech se ukázalo, že ochranná vrstva vydrží na povrchu účinně působit asi jeden rok.

Prvním vozem této značky, na kterém byla uplatněna nová technologie, se stal model Nissan Note. Polovinu auta natřeli technici novým samočistícím nátěrem a polovinu běžným nátěrem značky Dulux. Prototyp bude nyní testován za běžných provozních podmínek, za různého počasí, v různém terénu a během různých jízdních režimů. Poté budou podrobně vyhodnoceny reálné praktické vlastnosti tohoto nátěru. Je celkem možné, že odolnost nátěru proti stěru či jiným agresivním vlivům z okolí (třeba i proti ultrafialovému světlu) nemusí být dostatečná a praktická trvanlivost nátěru pak nebude příliš dlouhá. Pak by cena samočistícího nátěru nemusela být efektivně nižší než cena pravidelného mytí auta. Vše je tedy otázkou zkoušek, dalšího vývoje a dalších úprav této technologie.

Zdroje: Nissan, Phys.Org, Teqy, Wired, Ultra-Ever Dry, Green Car Congress, UltraTech International Inc

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio