Auto na vodíkový pohon překonalo dva rekordy ve své kategorii

30. březen 2016

Zmíněným autem je speciálně upravený model Hyundai ix35 FCEV (fuel cell electric vehicle), vybavený vodíkovými palivovými články, lithiovými bateriemi a elektromotorem. Dotyčné rekordy se týkají celkového dojezdu auta během jedné souvislé cesty a dojezdu na jedno naplnění vodíkové nádrže.

Rekordní pokus a úprava auta na vodíkový pohon se odehrály pod patronací britské organizace London Hydrogen Network Expansion project (LHNE), která je spolupodporována britskou vládou a jejímž cílem je vybudovat systém “vodíkové silniční dopravy” v okolí Londýna a v Jihovýchodní Anglii.

Tým řidičů s vozem Hyundai ix35 FCEV vykonal během tzv. “Vodíkového týdne” (Hydrogen Week) více jak 50 okruhů na dálnici M25, která obkružuje celý Londýn. Délka jednoho okruhu po této dálnici činí asi 190 kilometrů. Během šesti dní, mezi 11. a 18. březnem tohoto roku, zde tým řidičů urazil asi 6096 mil (9810 kilometrů), což znamená nový světový rekord v délce uražené dráhy pro vodíkem poháněné elektromobily, pokud ji uvažujeme v rámci jedné souvisle vykonané cesty.

Během cesty také auto muselo mnohokrát doplnit zásoby vodíku v palivové nádrži. To se podařilo u čtyř vodíkových čerpacích stanic, které byly v dosahu. Doplnění nádrže přitom trvalo asi 5 minut. Jednomu řidiči se povedlo na jednu plnou nádrž vodíku ujet 400 mil (644 kilometrů), čímž s autem fakticky překonal britský rekord v této kategorii.

Dojezd vodíkového auta Hyundai ix35 se tedy v podstatě vyrovnal dojezdu běžných benzínových aut. Partnerem organizace London Hydrogen Network Expansion project (LHNE), která vznikla v roce 2012, je spousta firem a technologických vývojových center, mezi jinými např. firma Air Products a inovační centrum Innovate UK.

Mezi úspěchy projektu LHNE patří i vytvoření speciálních vodíkových rychločerpacích stanic SmartFuel, vyrobených právě firmou Air Products, přičemž v jedné z nich dosahuje vodík tlaku 690 atmosfér. Během dalších 12 měsíců chtějí zúčastněné strany vybudovat dalších 12 vodíkových stanic v Anglii a ve Skotsku.

Přes veškerou snahu v rámci zmíněného projektu je nutno říci, že zatím nelze od vodíkových elektrických aut čekat nějaký průlom ve srovnání s elektromobily, dobíjenými ze sítě. Technologie palivových článků, skladování a přečerpávání vodíku jsou totiž zatím stále ještě mnohem složitější a dražší. Vodíkový model Hyundai ix35 FCEV lze v současnosti zakoupit za 53 000 liber s dotací nebo za 68 000 liber bez ní.

Zdroje: ScienceAlert, Futurism, New Car Net, Blue & Green Tomorrow, Hydrogen London, Renewable Energy Focus, Independent

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio