Až čtvrtina dětí z ambulance pro závislé odvyká internetu a počítačovým hrám
Stále více dětí je závislých na internetu, sociálních sítích a mobilních telefonech. Ukazují to zkušenosti pedagogů i odborníků. Ambulance pro závislé děti a dorost při Všeobecné fakultní nemocnici za rok existence přijala 119 dětí a každé čtvrté mělo problémy právě s hraním her a internetem.
„Je to pro nás trochu překvapením, protože jsme očekávali, že v té proporci dětských a dospívajících pacientů bude oblast těch takzvaných nelátkových závislostí něčím, co bude někde na úrovni 10–12 procent,“ říká přednosta Kliniky adiktologie Michal Miovský.
„A ono se ukázalo, že v podstatě každé čtvrté dítě, které k nám dorazilo, tak mělo dominantní problém v této oblasti, to znamená problematika internetu, mobilních telefonů, patologického hráčství a podobně.“
Čím dál víc dětí je závislých na internetu a sociálních sítích. Tématu se věnuje redaktorka Iveta Vávrová
Podle ředitelky Základní školy Na Smetance Hany Vítové se v každé třídě najde dítě, které s tím má potíže.
„Děti jsou neklidné a jenom hledají, jak by se dostaly na displej nebo na mobil, jak by se dostaly ke své hře, jak by si mohly pustit facebook. A dochází opravdu až k závislostem, kdy to dítě vůbec není schopno se koncentrovat na výuku," potvrzuje ředitelka.
„Zjistili jsme, že třeba děti pod záminkou, že chtějí na toaletu, si potřebují dohrát hru nebo se připojit na facebook.“
Podle odborníků je obtížné stanovit, kdy už jde o závislost, protože počítače a telefony dnes potřebujeme k běžné práci. Obecně ale mluví o 35 až 40 hodinách týdně, to je asi 5 až 6 hodin denně.
Přednosta Kliniky adiktologie Miovský vidí problém hlavně v benevolentní výchově bez jasných pravidel. Nejvíce jsou prý ohrožené nejmladší děti, které sice ještě neumí číst, ale tablet už ovládat dokážou.
„Opakovaně se stává, že volají rodiče šesti nebo sedmiletých dětí a ptají se, jestli je normální, když denně dítě hraje šest nebo osm hodin. Ta odpověď je stále stejná: Problém není ve vašem dítěti, problém je ve vás. Vy jste ti, kdo určují pravidla,“ dodává Miovský.
Podle něj by se tak ve školách nemělo učit jen to, jak komunikační technologie používat, ale i to, kdy si od nich odpočinout. Na Klinice adiktologie proto vytvořil s kolegy čtyřdílnou publikaci o problematice zavilostí, ve které najdou učitelé návody, jak dětem tohle téma vysvětlit.