Blíží se éra vytištěných aut?

18. září 2014

Americká firma Local Motors se sídlem v Arizoně předvedla, že je možné pomocí technologie 3D tisku vyrobit celou karosérii automobilu, a to za dobu 44 hodin. Její aktuální vytištěný model se jmenuje Strati a má tvar dvousedadlové písečné buggy.

Firma své dílo vystavila na strojírenské přehlídce International Manufacturing Technology Show (IMTS) v Chicagu. Karosérie auta Strati je po materiálové stránce tvořena polymerním plastem s příměsí uhlíkových vláken a jde vlastně z podstatné části o jeden velký a souvisle vytištěný díl, včetně podvozkového šasi, vnitřních a dveřních panelů. Každý automobil musí samozřejmě obsahovat také pohyblivé a kovové části, takže nelze samozřejmě vytisknout v jednom kuse úplně celé auto. Strati se přesto skládá celkem z jen asi 40 jednotlivých částí, což velmi kontrastuje s tím, že běžná auta, která jezdí po silnicích, obsahují řádově tisíce součástek.

Auto vytiskla speciální velkorozměrová 3D tiskárna (Big Area Additive Manufacturing - BAAM), kterou vyvinuli pracovníci z Oak Ridge National Laboratory společně s firmou Cincinnati Incorporated.

Vytištěný model auta se jmenuje Strati a má tvar dvousedadlové písečné buggy

Co to znamená pro zákazníka? Použitý postup tzv. přímého digitálního umožňuje vytisknout karosérii každému zákazníkovi v podstatě na míru, resp. alespoň ve velmi mnoha různých variantách až jemných nuancích, což nelze splnit při sériové výrobě. Dokonce i vyměnitelná sedadla a čelní sklo auta pocházejí z programovatelné tiskárny. Daný výrobní postup také výrazně šetří materiál. Firma Local Motors uvažuje, že v blízké budoucnosti by se cena malých vozů s vytištěnou karosérií mohla pohybovat kolem 7 tisíc dolarů. Cena modelu Strati však zatím nebyla stanovena.

Po motorické stránce má Strati elektrický pohon, převzatý z miniauta Renault Twizy. Dalšími netisknutelnými částmi vozu jsou např. akumulátor, elektroinstalace a kola se závěsy a tlumiči. Přímým předchůdcem elektromobilu Strati byl benzínový experimentální prototyp Rally Fighter, určený pro terénní závody. Ohledně konstrukce a designu Strati firma uspořádala otevřený konkurs mezi designéry a inženýry, aby nakonec vybrala ten návrh, který pokládala za nejlepší - řešení od Michela Anoé.

Model Strati sice není zcela prvním autem s vytištěnou karosérií na světě (již v roce 2010 existoval podobně vyrobený prototyp Urbee), ale představuje značnou revolucí ve výrobním postupu.

Zdroje: Local Motors, Cincinnati Inc., Inhabitat, Business Insider, ScienceDump, Popular Science, 33rd square, DVICE, Urbee

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.