Čeští diváci platí už pět let za příjem základních programů ze satelitu

26. říjen 2017

Novinka, kterou zavedl operátor, souvisela s převzetím Skylinku zahraničním vlastníkem, skupinou M7 Group, ke kterému došlo v roce 2011.

Skylink, největší satelitní služba na trhu, zavedl před pěti lety takzvaný Servisní poplatek. Díky němu se příjem doposud bezplatné programové nabídky Gratis, která se zároveň pod tímto označením změnila na Digital, začal hradit. V době zavedení Servisního poplatku vzbudila tato novinka řadu emocí a několikrát se jí dokonce zabýval jako regulátor i Český telekomunikační úřad. Zpoplatnění základní programové nabídky potkalo kromě Čechů i Slováky.

Novinka, kterou zavedl operátor, souvisela s převzetím Skylinku zahraničním vlastníkem, skupinou M7 Group, ke kterému došlo v roce 2011. Operátor původně avizoval, že bezplatný příjem je garantován natrvalo. To však tvrdil původní vlastník, nikoliv už jeho nový majitel. S odstupem času je možné doživotní příjem satelitní televize zdarma označit v českých podmínkách jako utopii. Situace na trzích jako Německo nebo Velká Británie je úplně jiná. Servisní poplatek startoval v roce 2012 na částce 29 korun/měsíc, nyní je jeho výše 79 korun.

Skylink od samotného zavedení zpoplatnění základní nabídky programů tvrdí, že balíček Digital je nadále zdarma, diváci však musí mít uhrazený, jak již bylo řečeno, takzvaný Servisní poplatek. Bez něho však není možné základní programovou nabídku sledovat – operátor by takovou kartu deaktivoval. Servisní poplatek má sloužit k nákladům operátora na administrativu, chod zákaznického centra a další výdaje. V placených balíčcích už je započítán. Od roku 2012, kdy M7 Group poplatek zavedla, se situace v jeho nabídce diametrálně změnila. Zvýšené náklady mj. způsobuje zpoplatnění HD verzí kanálů Novy a Primy. Stanic s vysokým rozlišením má Skylink v nabídce celkem devětadvacet. Jako novinku nabízí i jejich časově posunuté verze.

autor: lukpo
Spustit audio