Čeští studenti se zhoršili. Nejvíc v přírodovědě, matematice a literatuře
Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky prezentoval ústřední školský inspektor Tomáš Zatloukal.
Patnáctiletí žáci víceletých gymnázií, základních škol a prvních ročníků středních škol se ve srovnání se svými vrstevníky z celého světa neumístili ani jednou v první desítce. Dvakrát skončili na 29. a jednou na 31. místě.
Zatloukal se ale domnívá, že důležitější než celkové umístění je „sledovat vývoj“. Česká republika se testování, které pořádá Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), účastní od roku 2000. Proto podle inspektora máme dostatek dat k interpretaci. „V těchto gramotnostech je tendence klesající, což je ta ne úplně optimistická zpráva,“ řekl Zatloukal.
Maturita z matematiky bude povinná od roku 2021 jen pro gymnázia. Odborné školy budou mít odklad
Číst článek
Největší propad zaznamenali čeští studenti v gramotnosti přírodovědné. Ještě před třemi roky byly jejich znalosti hodnoceny jako nadprůměrné, v roce 2015, kdy testování probíhalo, už byly ale jen průměrné. Stejně hodnotila OECD i matematické znalosti. Čtenářské znalosti už byly ale mírně podprůměrné.
Češi mají problémy s uplatněním znalostí
Podle náměstka ministryně školství Stanislava Štěcha jsou jednotlivá zhoršení různě statisticky významná. U čtenářské gramotnosti jde prý jen o stagnaci. Zhoršení u matematické gramotnosti označil za statisticky nevýznamné. „Není důvod k nějakému alarmismu, ale to neznamená, že si nemáme vzít z výsledků poučení," řekl.
Výzkumu se zúčastnilo 72 zemí, v České republice to bylo 6500 patnáctiletých žáků ze 345 škol. Nejlepších výsledků dosáhli studenti v Singapuru. V první desítce skončilo třeba Estonsko. Dobrých výsledků dosáhly také severské země, kde je podle Zatloukala systém vzdělávání s velmi nízkou selektivitou žáků.
Podle Zatloukala mají čeští žáci problém v uplatnění svých znalostí. „Ve srovnání s ostatními zeměmi mají lepší penzum vědomostí, ale problém jim dělá uplatnění v reálných situacích.“ Proto by se měla podle inspektora opustit forma frontální výuky a přejít k uplatňování metod vedoucích k experimentům, badatelství a individuálnímu přístupu k výuce.