Čeští studenti se zhoršili. Nejvíc v přírodovědě, matematice a literatuře

Patnáctiletí žáci byli v testech čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti horší než jejich předchůdci v roce 2012. Zjistilo to srovnání PISA, jehož výsledky prezentoval ústřední školský inspektor Tomáš Zatloukal.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studenti znají ginkgo bilobu, kapsle z ní často konzumují před náročnými zkouškami

Studenti znají ginkgo bilobu, kapsle z ní často konzumují před náročnými zkouškami | Foto: Fotobanka Pixabay

Patnáctiletí žáci víceletých gymnázií, základních škol a prvních ročníků středních škol se ve srovnání se svými vrstevníky z celého světa neumístili ani jednou v první desítce. Dvakrát skončili na 29. a jednou na 31. místě.

Zatloukal se ale domnívá, že důležitější než celkové umístění je „sledovat vývoj“. Česká republika se testování, které pořádá Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), účastní od roku 2000. Proto podle inspektora máme dostatek dat k interpretaci. „V těchto gramotnostech je tendence klesající, což je ta ne úplně optimistická zpráva,“ řekl Zatloukal.

Maturita z matematiky bude povinná od roku 2021 jen pro gymnázia. Odborné školy budou mít odklad

Číst článek

Největší propad zaznamenali čeští studenti v gramotnosti přírodovědné. Ještě před třemi roky byly jejich znalosti hodnoceny jako nadprůměrné, v roce 2015, kdy testování probíhalo, už byly ale jen průměrné. Stejně hodnotila OECD i matematické znalosti. Čtenářské znalosti už byly ale mírně podprůměrné.

Češi mají problémy s uplatněním znalostí

Podle náměstka ministryně školství Stanislava Štěcha jsou jednotlivá zhoršení různě statisticky významná. U čtenářské gramotnosti jde prý jen o stagnaci. Zhoršení u matematické gramotnosti označil za statisticky nevýznamné. „Není důvod k nějakému alarmismu, ale to neznamená, že si nemáme vzít z výsledků poučení," řekl.

Výzkumu se zúčastnilo 72 zemí, v České republice to bylo 6500 patnáctiletých žáků ze 345 škol. Nejlepších výsledků dosáhli studenti v Singapuru. V první desítce skončilo třeba Estonsko. Dobrých výsledků dosáhly také severské země, kde je podle Zatloukala systém vzdělávání s velmi nízkou selektivitou žáků.

Podle Zatloukala mají čeští žáci problém v uplatnění svých znalostí. „Ve srovnání s ostatními zeměmi mají lepší penzum vědomostí, ale problém jim dělá uplatnění v reálných situacích.“ Proto by se měla podle inspektora opustit forma frontální výuky a přejít k uplatňování metod vedoucích k experimentům, badatelství a individuálnímu přístupu k výuce.

ČTK, ČRo, pj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme