Čeští vědci se podíleli na výzkumu hmyzu v tropické Panamě

17. prosinec 2012

Dá se vůbec spočítat, kolik pavouků, stonožek a jiné podobné havěti je v tropickém lese? Vědci se o to pokusili – a čeští biologové byli u toho.

Dva roky prohrabávání půdy i keřů, ale také lezení do 40m výšek korun stromů pomocí jeřábů, horkovzdušných balonů i další techniky a sbírání desítek tisíc exemplářů hmyzu, stonožek a dalších členovců. A pak osm let trpělivé mravenčí práce s jejich tříděním. Proč?

Členovci – tedy hmyz, korýši, stonožkovci a další bezobratlí, totiž tvoří nejpočetnější i druhově nejbohatší skupinu živočichů na Zemi a většinou žijí právě v tropických lesích. Kolik jich ale je? To se zatím nepodařilo – a možná nikdy přesně nepodaří – určit. Mezinárodní tým více než stovky vědců z 21 zemí, ve kterém jsou zastoupeni i čeští badatelé, se o to pokusil v rámci projektu IBISCA-Panama v části tropického lesa v Panamě.

Výsledky své práce shrnuli ve studii, kterou právě minulý týden publikoval prestižní vědecký časopis Science. Hlavním autorem je Yves Basset z Jihočeské univerzity, mezi spoluautory studie jsou i Vojtěch Novotný a Lukáš Čížek z Entomologického ústavu Akademie věd v Českých Budějovicích. Právě doktora Lukáše Čížka se Jana Olivová zeptala, jak projekt probíhal.

autor: Jana Olivová