Christian Scott – Stretch Music

5. říjen 2015

Syn neworleanského jazzového klanu Scottů a Harrisonů je zkrátka hledač. Trumpetistovi Christianovi Scottovi nestačí vytvářet nezvyklé kombinace žánrů, navrhl a nechal si postavit také nové hudební nástroje. Ablum Stretch Music nemá být ničím menším než manifestem nového zvuku.

Už několik let se Christian Scott hlásí ke stylu, který nazývá stretch music, v překladu tedy něco jako „protažená muzika“. Míní tím rozpřáhnutí svého pojetí jazzu nad podžánry i v čase, kdy hudebník klade vedle sebe prvky tradicionalistické a novátorské a upozorňuje, jak novinky koření v dávných postupech. Album pojmenoval Stretch Music nikoliv náhodou, ale doslova programově.

„Kapela byla zformována se záměrem vymýtit všechny argumenty, které brzdí kreativní myšlení a interpretaci. Má z muzikantského hlediska ukázat, že všechny formy náležejí k sobě, stejně jako k sobě patří všichni lidé,“ dává hudebník na vědomí prostřednictvím tiskové zprávy k vydání alba.

Co nás „trkne“ do uší hned na první poslech je posílení důrazu na bicí nástroje a vytváření zajímavých polyrytmických patternů. Bubnování nelze místy popsat jinak než coby frenetické. Inspirace přitom berou autoři skladeb (převážně Christian Scott s jedním příspěvkem kontrabasisty Krise Funna a jedním od pianisty Lawrence Fieldse) v hip hopu, ohlasech brazilského karnevalového veselí (skladba Twin) i africké hravosti (Liberation Over Gangsterism).

 

I po ostatních stránkách rozpínají Scott a spol. svoje výrazové prostředky do nebývalé šíře. Vydají se i na výlet do zlatých časů fusion, třeba v kompozici West Of The West s urputnými riffy kytaristy Matthewa Stevense (tentokrát hostujícího, dříve stabilního člena Scottových sestav) a efekty rozostřeným elektrickým pianem Lawrence Fieldse. Od post bopu klidně zabočí do orientu. A v Of A New Cool by se sound blížil, jak název napovídá, i cool jazzu, ovšem hranému nad breakbeatovým základem.

Christian Scott nemusí dávno dokazovat vytříbenost, jiskřivost a sílu tónu a zároveň naopak zajímavost záměrného „zahlušení“ typickou „šeptací“ technikou. Aby nástroje přesně vyhovovaly jeho potřebám a představám o zvuku, nechal si dokonce vyrobit tři nové variace na téma trubka. Jedné říká siren, další sirenette (sirénka?, berte to s rezervou, překlad do češtiny je tu vážně nikoliv oříšek, ale ořech – kameňák) a třetí „převrácená křídlovka“ (angl. reverse flugelhorn).

Inovace postihly i bicí. Mladý a kritikou vyzdvihovaný hráč Joe Dyson Jr., otrkaný vystupováním s Branfordem Marsalisem, Dr. Lonniem Smithem, Esperanzou Spaldingovou, Terrencem Blanchardem či klasikem neworleanského rhythm-and-blues Allenem Toussaintem, si z afrických perkusí sestavil nástroj, kterému říká „pan-african drum kit“, celoafrická bicí souprava. Akustické bicí přitom ještě doplňuje pestrá škála samplovaných zvuků, spouštěných pomocí padu.

02665131.jpeg

Za snahou o žánrovou všeobjímavost a zajímavý sound naštěstí nezůstává upozaděn ani cit pro melodii a bohaté harmonické struktury. A jak vlastně nové nástroje a žánrové přesmyčky znějí? Jde o – tak trošku – samoúčel, nebo další krok k osobitosti, další dosažený stupínek ve vývoji jazzu? Posuďte sami třeba ve vysílání stanice ČRo Jazz.

Christian Scott aTunde Adjuah – Stretch Music

Christian Scott aTunde Adjuah– trubka, siren, sirenette, „reverzní“ křídlovkaElena Pinderhughes – flétnaBraxton Cook – altový saxofonCorey King – trombonCliff Hines – kytaraLawrence Fields - piano, elektrické pianoKris Funn – kontrabasCorey Fonville – bicí nástroje, samplovací padyJoe Dyson Jr. – „africká bicí souprava“, samplovací padyMatthew Stevens j. h. – kytaraWarren Wolf j. h. – vibrafon

Label: Ropeadope, 2015

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.