Čínský vyvýšený kolejnicový superautobus TEB uskutečnil zkušební jízdu

5. srpen 2016

Když byl koncept velmi netypického a nad běžným silničním provozem „rozkročeného“ obrovského autobusu představen na 13. pekingském mezinárodním High-Tech veletrhu v květnu 2010, nikdo nečekal, že tento stroj někdy spatří světlo světa. V rámci letošního 19. ročníku téhož veletrhu však čínská firma Transit Elevated Bus (TEB) Technology uvedla jeho funkční elektricky poháněný prototyp.

Jde o poměrně velké vozidlo, široké jako dvouproudá silnice, které je vybaveno kromě kol také vodícími prvky, které jej nutí jezdit pouze v rámci vyhrazené dráhy, např. kolejnicemi (v rámci konceptu však existuje i varianta bez kolejnic). Superautobus se přitom nemůže díky svému rozkročení a vyvýšené kabině pro cestující střetnout s běžnými osobními auty, jedoucími stejným směrem a ve stejném pruhu.

Buď osobní auta superautobus podjedou nebo naopak superautobus „nadjede“ osobní auta. Jde navíc o tak netypický dopravní prostředek, že dodnes pro něj neexistuje ustálený nebo krátký název. Ve světových i našich médiích se o něm psalo jako o „rozkročeném“ nebo „vyvýšeném“ autobusu, o vlakobusu (díky kolejnicím jde spíše o vlak), auta polykajícím autobusu, pozemním aerobusu nebo dokonce o pohybujícím se „tunelu“.

Podjedou pouze auta do 2,1 metru

Hlavním motivem této koncepce je samozřejmě snaha, aby se prostředek městské hromadné dopravy mohl vyhnout dopravním zácpám, resp. aby zácpami nebyl brzděn. Přesto zde někdy mohou vzniknout problémy, pokud auta musejí z prostoru kolejnicové dráhy pro superautobus odbočit nebo pokud je nějaké auto vyšší než spodní okraj vyvýšené kabiny (zde je výškový limit 2 metry 10 centimetrů).

Nemluvě o nedisciplinovaných či zcela špatných řidičích. Je proto zjevné, že společný pohyb aut a superautobusu v rámci jedné vozovky je sice obecně možný, musí být ale podroben jistým pravidlům, resp. omezením.

Koncept z konce šedesátých let

Autory původní myšlenky jsou američtí designéři a vizionáři Craig Hodgetts a Lester Walker, kteří přišli již v roce 1969 s konceptem podobné dopravy pro New York pod názvem „The Bos-Wash Landliner“. V roce 2010 tuto myšlenku oprášila čínská firma Shenzhen Hashi Future Parking Equipment Company a představila ji na zmíněném čínském veletrhu v roce 2010 pod názvy 3D Express Bus nebo 3D Express Coach.

Původně měl být prototyp superautobusu vyzkoušen již v roce 2010 v Pekingu, ale kvůli nedořešeným aspektům tehdy projekt nedostal povolení.

První interní zkoušky prototypu „Transit Elevated Bus (TEB-1)“ od stejnojmenné firmy TEB se odehrály až letos začátkem srpna v městě Čchin-chuang-tao, které leží asi 300 kilometrů východně od Pekingu. Na zkušební zatím jen 300 metrů dlouhou dráhu vyjel prototyp vyvýšeného superautobusu o kapacitě 300 cestujících, jehož maximální rychlost bude dosahovat kolem 60 kilometrů v hodině.

Z několika vozů TEB však bude možné vytvořit menší silniční „vlak”, jehož kapacita bude moci dosahovat až 1200 cestujících. O tento typ dopravy projevila údajně zájem i další 4 čínská města, ale také brazilská „amazonská metropole“ Manaus a některé další země (Francie, Indie, Indonésie).

Superautobus vyjde levněji než metro

Hlavním konstruktérem TEB je Song Ju-Žou, který nedávno vyhlásil, že provoz superautobusu bude mnohem ekologicky šetrnější ve srovnání s běžnými autobusy a mnohem levnější v porovnání s provozem metra (mluví se cca o pětině nákladů).

Současný prototyp TEB-1 je 22 metrů dlouhý, 7,8 metru široký a 4,8 metru vysoký. Superautobus bude vybaven akumulátory, které budou dobíjeny průběžně podél cesty. Cestující budou podle projektu nastupovat a vystupovat ve speciálních zastávkách, vyvýšených nad úroveň vozovky.

Nyní se však v čínských státních médiích zvedá vlna kritiky, která označuje TEB za stále ještě nedodělaný a spíše propagandisticky zveličený výrobek, navíc zřejmě neseriózně financovaný.

Podle jiných hlasů bude provoz podobného kolosu, spíše vlaku než autobusu, možný teprve po rozšíření autonomních aut.

Zdroje: TEB, Shanghaiist 1, Shangaiist 2, Wired, Entrepreneur 1, Entrepreneur 2, Futurism, Inverse, Popular Science, Next Big Future, Gizmodo, Youtube 1, Youtube 2, Youtube 3

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.