Čistý vzduch v pražském tunelovém komplexu Blanka zajistí 22 obřích turbín a systém šachet

23. září 2012

Práce na nejrozsáhlejším městském tunelu v Evropě, pražské Blance, pokračují. Dílo, které bude hlavní město stát 36 miliard korun, má být dokončeno v roce 2016. První řidiči se ale více než šesti kilometry tunelového komplexu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou projedou už o dva roky dříve.

Do té doby je potřeba dokončit kromě staveb také rozsáhlou instalaci technologií. Montáže pokračují od začátku roku a Regina vám teď nabízí exkluzivní "pohled" do technického zákulisí Blanky. Prostorami, které se neotevřou ani při pátečním dni otevřených dveří, nás provádí redaktorka Evelyna Kulíšková:

Do útrob tunelů Blanky vjíždíme poblíž stanice metra Hradčanská. Denní světlo střídá tlumený jas nedávno instalovaných lamp. Ty už svítí ve třech čtvrtinách tunelového komplexu, kde už stavbaři Metrostavu dokončili ražby betonování stěn a předali je ČKD k osazení technickým vybavením.

"Vysoké napětí a trafostanice a osvětlení v tunelu, včetně nouzového osvětlení. Dodávky zabezpečovacích systémů, kamerových systémů, měření rychlosti proudění větru a škodlivin. Pak je to kamerový dohled nad provozem v daném tunelu, dopravní značení. Pak je to malá a velká vzduchotechnika. Pak jsou to ještě dodávky vodovodů a čerpacích technologií," vyjmenoval vedoucí projektu a náš průvodce Petr Zlomek většinu toho, co v tunelu nesmí chybět, ale zároveň zůstává pohledům veřejnosti více méně zapovězeno. Nepřístupné "zákulisní" prostory Blanky přitom skrývají mnoho zajímavostí.

"Teď se nacházíme na TGC 4. TGC je technologické centrum. Je jich tady celkem 7 na stavbě a jsou to prostory, kde je soustředěná technologie. Jsou tady trafostanice, rozvodny nízkého napětí a rozvody pro slaboproudy," uvádí nás Petr Zlomek a pokračujeme do místnosti se vzduchotechnikou s obrovskými turbínami, kterých bude v celé stavbě 22.

"Nacházíme se ve strojovně velké vzduchotechniky. Velká vzduchotechnika je vlastně systém požárního větrání tunelu. To znamená, že čidla indikují nějaký problém, požár, sepíná se velká vzduchotechnika a dochází k odsátí znečištěného vzduchu z tunelu."

"A teď se můžeme podívat, kde ústí ten výdechový otvor. Tady vede chodba dlouhá 50 metrů a tam potom je otvor, který někde za Spartou umožňuje provětrání a výdej ven. Za námi jsou ventilátory a tady je klapka, která to otevře ten prostor a tady budou tlumičové stěny uvidíme zase o kus dál."

Ze strojovny pokračujeme o patro níž po točitých strmých schodcích, kde se otevře velká vybetonovaná hala. "Teď se nacházíme ve vzduchotechnickém kanálu, kterým přivádíme vzduch do jižní tunelové trouby. Když se podíváte - jestli se tam dostaneme - tady za těma klapkami je velká místnost a tam je nad stropem přívodní kanál, kterým fouká čerstvý vzduch do tunelového tělesa," doplňuje stavbyvedoucí Štěpán Grof.

Technologické montáže na téměř šesti a půl kilometrech tunelů Blanky Prahu vyjdou na 4,8 miliard korun, které už jsou zahrnuty v celkovém 36 miliardovém rozpočtu. Kromě dodávky a montáží musí ČKD veškeré technologie před zprovozněním v květnu 2014 také vyzkoušet, například formou simulovaného požáru.

0:00
/
0:00
autor: eku
Spustit audio