Dělníci z korejských doků se stanou „kyborgy“

13. srpen 2014

Robotické obleky či exoskelety jsou v obecných představách nejčastěji doménou armády, futuristických laboratoří či sci-fi filmů a komiksů. Korejské výzkumníky však napadlo zapojit je do poměrně prozaické a každodenní činnosti, jakou je třeba manuální práce loďařských dělníků.

Korejská firma Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) se rozhodla na svém pracovišti v Okpo-dongu vyzkoušet robotické obleky, které by dělníkům v docích pomohly zvedat a přenášet těžká břemena. Současný typ exoskeletu umožní zvednout dělníkovi skoro bez jakékoliv námahy až 30 kg. Tělo dělníka, včetně rukou a nohou, je během pracovní činnosti obepnuto speciálním rámem, který přebírá skoro veškerou zátěž a rovnoměrně ji rozkládá. Exoskelet si na sebe může obléci každý pracovník s postavou od 160 do 185 centimetrů.

S břemenem potom může zacházet velmi obratně, ať už se jedná o část motoru či lodního trupu. Exoskelet má sice sám o sobě hmotnost 28 kg (je vyroben na bázi uhlíkových vláken, hliníku a oceli), ale jeho spodní část může spočívat přímo na zemi, takže nemusí pracovníka zbytečně zatěžovat. Pohyb exoskeletu zabezpečují elektrické a hydraulické motory (aktuátory), které získávají energii z akumulátoru. Speciální přídavný adaptér navíc mění exoskelet v jakýsi jeřáb.

Robotický oblek pomáhá dělníkům v docích zvedat a přenášet těžká břemena

Současný model je zatím ryze experimentální. Nevyrovná se například s kluzkou podlahou nebo s náhlými pohyby dělníka či podkladu, po kterém kráčí. Jeho baterie mají také zatím jen poměrně omezenou výdrž - asi 3 hodiny. Podle firmy Daewoo však zkoušky pokračují dobře a cílem je vyvinout v dohledné době pokročilejší exoskelet, který umožní dělníkům rutinně manipulovat s břemeny až do hmotnosti 100 kg. Nasazení podobných exoskeletů by mělo pomoci urychlit montážní práce v docích, navíc při citelně menším fyzickém vypětí a stresu manuálních pracovníků než dnes.

V loděnicích firmy Daewoo se také pro firmu Maersk stavějí obří nákladní lodě pro přepravu kontejnerů, které mají délku až 400 metrů. Do výroby lodí jsou už dnes zapojeny i mnohé plně robotické a automatické systémy, prozatím však nikoliv smíšené systémy typu člověk-stroj.

Zdroje: Engadget, IEEE Spectrum, New Scientist, Serious Wonder, DSME

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio