Děrné štítky: Do mobilů si našly cestu i vůně. Přichází změna v mezilidské komunikaci?

29. červenec 2014

Textovky, MMS, maily, videochaty – to je pouze několik z dnes již zajetých způsobů mezilidské komunikace. Některé působí na vícero smyslů, všechny ale byly determinovány technologickým vývojem a všechny se v praxi osvědčily. S příchodem aplikací umožňujících sdílet vůně se ale dostáváme na neprobádané území.

Může v budoucnu nastat situace, že budeme ke každodenní komunikaci využívat i skrytou sílu pachů a vůní? Myslí si to tým harvardských vědců kolem Davida Edwardse. Vyvinul proto aplikaci pro iPhone s názvem oSnap, díky níž můžete posílat vůně kdykoli a kdekoli. Stačí, aby adresát vlastnil „vonnou stanici“ oPhone DUO.

Celý proces může vypadat následovně: žena na dovolené chce poslat svému příteli z Paříže do Los Angeles vůni čerstvé bagety a šampaňského. V aplikaci si tedy vybere nebo namíchá vhodné aroma z takřka 300 dostupných. Zpráva dorazí na západní pobřeží, kde aktivuje čidla na zmíněné „vonné stanici“. Ta de facto fungují jako cartridge do tiskárny. Výrobci uvádí, že oChips, jak se čidlům říká, vydrží před opotřebením zhruba několik stovek „závanů“.

oPhone je přístrojem, který má potenciál vyvolat kontroverzi. Nikde není psáno, kde leží předěl mezi užitečným pomocníkem, který rozšíří naše komunikační kanály, a bezcenným křápem, jehož úkolem je jen mrhat časem a penězi uživatelů. oPhone zatím budí spíše skepsi. Jak řekl Jeff Maher, moderátor americké stanice ABC: „Potřebujeme to? Ne. Budou si to lidé kupovat? Ano.“

03175222.png

Podobně se do japonské obdoby „voňavé aplikace“ pustil i populární komik Jimmy Kimmel: „Jestli zaplatíte 40 dolarů za to, že budou vaše esemesky vonět po roastbeefu, asi máte moc peněz.“ Jeho reportér navíc vyšel s přístrojem do ulic, aby se náhodných lidí ptal, co cítí za vůni. I když respondenti sázeli tipy jako růže, marihuana, nebo dokonce purpura, vtip spočíval v tom, že byl reportér vyzbrojen pouze nefunkční maketou přístroje Scentee.

Až pomine efekt bláznivé novinky a dojde na lámání chleba, může oPhone narazit na velký problém. Tím je prostá otázka: Komu je vlastně určen? V současné chvíli běží první fáze crowdfundingové kampaně, z požadovaných 150 tisíc dolarů se ale zatím podařilo vybrat pouhou třetinu. Do konce přitom zbývá pouze několik dní.

I kdyby se podařilo projektu prorazit a oPhone se v roce 2015 dostal na trh, přece jen visí ve vzduchu vážná hrozba takřka filozofických rozměrů. Data v „aromabance“ jsou stále jen vybraným vzorkem a kompromisem mezi vším individuálním. Taková vůně „maminčin jablečný koláč“ bude v každém evokovat něco trošku odlišného. Aplikace ale může mít za následek ztrátu nebo omezení fantastické lidské schopnosti odlišit pomocí smyslu jemné rozdíly. Podle posledních studií to totiž vypadá, že lidský čich je schopen zaznamenat víc vjemů než zrak nebo sluch.

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.