Dvě elektrická letadla poprvé přeletěla kanál la Manche

17. červenec 2015

Svět napjatě sledoval pionýrský pokus pilota a konstruktéra Didiera Esteyna, který 10. července dopoledne překonal v elektrickém bateriovém letadle Airbus E-fan 1.0 průliv mezi Francií a Británií (kanál la Manche). Když však jeho stroj přistál na letišti v Calais, vešlo ve známost, že o prvenství jej zřejmě připravil již 12 hodin předtím jiný pilot a konstruktér, Hugues Duval, který v ještě mnohem menším elektrickém stroji s názvem Cri-Cri překonal tuto dráhu opačným směrem.

Jednomístné letadlo Airbus E-fan 1.0 sice zatím vydrží ve vzduchu jen asi 50 minut a dosáhne rychlosti maximálně 220 kilometrů v hodině, jedná se však o jedno z prvních experimentálních letadel na světě, které jsou poháněny elektromotory a elektrickou energii čerpají výhradně z palubních akumulátorů, tedy nikoliv ze solárních panelů nebo z nějaké zásoby paliva. Stroj má zhruba uprostřed po stranách trupu umístěny dvě turbíny o celkovém výkonu 60 kilowattů, jeho prázdná hmotnost činí něco přes 500 kilogramů, délka 6.7 metru a rozpětí křídel 9 a půl metru. E-fan 1.0 se poprvé zvedl do vzduchu v březnu roku 2014 a od té doby vzlétl nejméně stokrát. Firma Airbus chce v roce 2017 uvést na trh jeho dvoumístnou verzi E-fan 2.0.

Z Lyddu do Calais za 36 minut

Didier Esteyn vzlétl toho dne v 9:15 místního času z Lyddu v hrabství Kent. Jeho cesta do Calais trvala jen 36 minut, tedy jen o něco kratší dobu, než činí výdrž baterií letounu. Jeho stroj přitom uletěl 74 kilometrů a pohyboval se většinu cesty ve výšce kolem 1000 metrů. Tento konkrétní model měl na palubě k dispozici sadu lithium-iontových baterií s o 60% větší kapacitou než běžné předchozí stroje typu E-fan. Esteyn se sám podílí na konstrukci a úpravách letounu.

Nejmenší dvoumotorový letoun na světě

O letu Esteynova konkurenta, pilota a konstruktéra Huguese Duvala, nejsou zatím k dispozici úplná data a proto je možné, že o prvenství v přeletu kanálu la Manche elektrickým letadlem tohoto typu bude muset rozhodovat jistá komise. Jím pilotovaný letoun Cri-Cri od firmy Cristaline má také dva motory (o celkovém výkonu 15 koňských sil, jejich výrobcem je firma Electravia), ale jeho hmotnost činí jen 100 kilogramů, což z něj dělá nejmenší dvoumotorový letoun na světě (byl mimochodem vyvinut již v 70. letech). Jeho pilot Duval nestartoval přímo z letištní plochy v Calais, protože k tomu pro svůj malý stroj neměl povolení. Místo toho se svým strojem vystoupal do výšky na hřbetě většího klasického letadla Broussard MH 1521, kde se od něj oddělil a doletěl do Doveru. Dosáhl přitom maximální rychlosti 150 kilometrů za hodinu a urazil dráhu 52 kilometrů. Poté podnikl stejnou cestu zpět, z hrabství Kent do Calais.

Původně se 7. července měl odehrát ještě třetí podobný přelet kanálu la Manche - v letadle Alpha Electro slovinské společnosti Pipistrel, nicméně výrobce jeho motoru firma Siemens let zablokovala na poslední chvíli, s poukazem, že motor zatím nebyl certifikován pro lety přes vodní plochu. Konstruktéři nyní věnují elektrickým letadlům velkou pozornost, protože kromě nulových exhalací produkují také minimální hluk a vibrace.

Zdroje: Telegraph, CBS News, Daily Mail, AOPA, Phys.Org, IndustryTap, Popular Science, Ars Technica 1, Ars Technica 2, FLYER, Airbus Group

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.