Elektrické novinky od Tesla Motors a SolarCity

17. září 2016

Automobilka Tesla Motors v současnosti do velké míry udává tón v oblasti sériově vyráběných elektromobilů a elektrických baterií. Firma SolarCity se zase stala známým výrobcem solárních panelů.

Obě firmy přitom vlastní Elon Musk a situace je ještě zajímavější z toho důvodu, že Tesla Motors v červnu koupila SolarCity za 2.6 miliardy dolarů. Obě firmy tedy nyní mají šanci v těsné koordinaci vytvořit integrovanou infrastrukturu sdružující produkci, přechovávání i využívání elektrické energie.

Od autopilota k autonomním autům

Po květnové široce přetřásané nehodě, kdy se řidič příliš spoléhal na funkce Autopilota ve své Tesle Model S, se výrobce Tesla Motors rozhodl zcela přebudovat styl, jakým Autopilot funguje, a omezit jeho příliš autonomní prvky. Změny se budou týkat posílení funkce radaru a také přidání bezpečnostních upozornění pro řidiče, aby neztráceli kontakt s řízením.

Řidič bude také muset prakticky neustále držet své ruce na volantu a nesmí propadat falešnému pocitu bezpečnosti. K nehodě, která se stala 7. května 2016, totiž došlo podle firmy Tesla Motors kvůli tomu, že kamery auta nerozeznaly bílou karosérii nákladního auta jedoucího vepředu od jasné oblohy.

Autopilot vozů Tesla je sice zřejmě velmi vyspělou technologií, avšak k plně autonomním autům zbývá (nejen) firmě Tesla Motors ještě ujít dlouhou cestu. Nedávno se také povedlo jistým odborníkům na dálku hacknout funkci senzorů Tesly. Přesto mohou být první zcela autonomní Tesly na světě dřív než slibovaný levný Model 3.

Novinky u modelů X a S

Tesla Motors vyvinula pro Model S resp. Model X novou výkonnější baterii P100D, s kapacitou 100 kWh, což nejen zvýší dojezd vozů na jedno nabití baterie, ale také téměř zdvojnásobí její životnost a umožní také vozům akcelerovat v tzv. „ztřeštěném módu” (ludicrous mode) z 0 na 100 kilometrů v hodině za pouhé 2.6 resp. 2.9 sekundy.

První číslo se týká modelu S a tímto se tato varianta modelu S zřejmě stává nejrychleji akcelerujícím sériově vyráběným autem na světě. Dotyčná baterie bude samozřejmě dodávána jen do vybraných nových vozů Tesla Model S a Model X. Elon Musk se také nedávno dal slyšet, že Model S je schopen po jistou kratší dobu plavat na vodě a sloužit jako člun.

Nákladní auta a minibusy

Jedním z dalších vozů firmy Tesla Motors by mělo být kompaktní SUV (crossover) Model Y. Bude postaveno na šasi Modelu 3, který se objeví v roce 2017. Na šasi dnešního SUV - Modelu X by měl být zase postaven minibus pro městskou dopravu. Měly by se také objevit nákladní tahač (Tesla semi) a pickup (Model P) od Tesly. V dohledné budoucnosti by se v této kategorii měly objevit i autonomní verze některých vozů.

Tesla glass - zatím tajný projekt Tesla Motors

Před necelými dvěma týdny se dostaly na veřejnost zatím nejasné informace o tzv. projektu Tesla Glass, jehož produkty by měly být zakomponovány do některých příštích elektromobilů značky Tesla. Zatím sice nebyly zveřejněny podrobnosti, ale podle jistých náznaků a konkrétních osob, zaangažovaných v projektu, lze usuzovat, že by se mohlo jednat o využití průhledných displejů, možná zakomponovaných do čelních nebo dalších skel v rámci systému rozšířené reality.

Řidič i jeho spolucestující by tedy mohli díky displejům integrovaným do skel snadno sledovat různé informace, týkající se jízdy a řízení vozu. Další variantou implementace tohoto systému rozšířené reality by mohl být náhlavní displej pro řidiče.

Baterie pro domácnosti

Elon Musk asi před rokem osobně představil stacionární nástěnnou lithiovou baterii pro domácnosti, v rámci systému Tesla Energy, která nese název Tesla Powerwall (nyní od léta existuje ve verzi 2.0). Jedna tato baterie může obsáhnout energetickou zásobu o velikosti 6.4 kilowatthodiny (kWh) a stojí 3 tisíce dolarů. Tyto baterie lze volně sdružovat a násobit tak energetickou kapacitu v domě.

Powerwall od Tesla Motors

Systém Tesla Energy má také v repertoáru strukturu s mnohem větší energetickou kapacitou 100 kWh pro firmy, která nese název Powerpack a stojí asi 25 tisíc dolarů. Technologie, na které jsou uvedené baterie založeny, je optimalizována pro jednodenní nabíjecí a vybíjecí cyklus. Baterie jsou také chlazeny kapalinou. Výroba těchto baterií se naplno rozjede v roce 2017, až bude v základních rysech dostavěna první bateriová velkotovárna v Nevadě, která se jmenuje Gigafactory 1.

Gigafactory 1

Tesla Motors chce v roce 2020 vyrábět nejméně 500 tisíc elektromobilů Tesla ročně (momentální produkce je o jeden řád nižší). Půjde zřejmě zejména o levnější typ Tesla Model 3. K tomu firma potřebuje dostatečné množství lithiových baterií do aut a k tomu má sloužit právě komplexní továrna Gigafactory, kam budou putovat suroviny a jejíž brány budou opouštět hotové baterie.

Také se zde budou vyrábět již zmíněné baterie pro domácnosti - Powerwall a Powerpack. První továrna tohoto druhu (Gigafactory 1) se nachází v nevadské poušti a i když byla již letos na jaře formálně otevřena a zahájila činnost, její postupné budování a zdokonalování ve spolupráci s japonskou firmou Panasonic bude pokračovat ještě několik let.

Tesla Motors považuje i tuto samotnou robotizovanou továrnu za produkt ve vývoji. V letech 2018-2020 zde bude roční produkce baterií dosahovat kapacitní veličiny nejméně 50 GWh. Tehdy bude v Gigafactory 1 pracovat asi 6500 lidí. Dnes jsou v rámci továrny v činnosti pouhé 3 bloky z celkových 21. Gigafactory 1 je zároveň budovou s druhým největším objemem na světě.

Solární střechy - střechy s integrovanými solárními panely

Firma SolarCity začátkem srpna oznámila, že kromě produkce samostatných solárních panelů začne vyrábět i střešní krytinu či segmenty střech s názvem Solar Roof, do které budou solární panely přímo zabudovány. Leckdy je totiž toto řešení jednodušší, než montovat střechu a na ni teprve montovat samostatné solární panely. Navíc podle odhadů SolarCity každý rok vymění střechu asi 5 milionů Američanů, což otevírá možnost pro náhradu střechy obyčejné za střechu „solární”. Je také snazší přesvědčit k volbě solárních panelů majitele nově stavěného domu než domu existujícího, který již má připojení k síti a také hotovou střechu.

SolarCity chce brzy vyrábět solární panely v nyní budované továrně s názvem Gigafactory v Buffalu

„Tesla town” v Austrálii

Australští developeři z firmy Glenvill dokonce plánují vybudovat první celé město, kde bude mít každý dům ve střeše zabudovány solární panely od SolarCity a příslušná solární energie bude shromažďována v domácích bateriích typu Tesla Powerwall. Energetický systém každého z 2500 domů by měl produkovat dostatek elektrické energie nejen pro potřeby domácnosti, ale také pro napájení elektromobilu.

Toto město se bude jmenovat Yarrabend a bude postaveno nedaleko Melbourne, v sousedství řeky Yarra. První obyvatelé by se do něj měli přistěhovat koncem roku 2017. Domy v tomto městě by měly být maximálně ekologické a energeticky úsporné.

Zdroje: Phys.Org 1, Phys.Org 2, Tesla 1, Tesla 2, Futurism 1, Futurism 2, Futurism 3, Jalopnik, Dupont registry, Mashable, ExtremeTech, Eat Tomorrow, BGR, Wikipedia, Inverse 1, Inverse 2, Inverse 3, Wall Street Journal, Inhabitat, Electrek 1, Electrek 2, Electrek 3, Electrek 4, TechInsider, Popular Mechanics, MIT Technology review

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio