Extrémně úsporné auto kanadských studentů

16. červenec 2015

Tým studentů z kanadské Université Laval v Quebecu vyvinul extrémně úsporné jednomístné auto CT2.0, které letos vyhrálo 36. ročník soutěže SAE Supermileage competition o nejúspornější benzínový stroj, poháněný motorem ze sekačky na trávu.

Soutěž probíhá každý rok na dráze v americkém Michiganu. Stroje dostanou na startu dané množství benzínu a mají za úkol urazit dráhu necelých 16 kilometrů. Letos soutěžilo 23 týmů,17 z USA a 6 z Kanady, přičemž stroj kanadských studentů z Quebecu dosáhl měrné palivové efektivity ve výši 2098 mil na americký galon (mpg), což je ekvivalentní spotřebě 0,11 litru na 100 kilometrů. Podmínkou této soutěže je, že stroje musejí být poháněny jednoválcovým a čtyřdobým spalovacím motorem ze sekačky na trávu od firmy Briggs & Stratton, jsou ovšem přípustné jakékoliv modifikace tohoto motoru. Tvůrci těchto speciálních strojů mohou použít jakékoliv technologie a materiály v rámci celkové konstrukce. Absolutní rekord soutěže, držený také studenty z Quebecu, pochází už z roku 2008 a činí 3169 mpg (0,0742 litru na 100 kilometrů).

Vítězný stroj CT2.0 o hmotnosti 96 kg a délce 2,89 metru nese název Alérion Supermileage. Studenti z Fakulty vědy a inženýrství sice použili znovu loňskou úspěšnou karosérii, ale vylepšili spojku, převodové kolečko, elektroniku a palivový systém a celý stroj vylehčili téměř o dva kilogramy. Pro výslednou spotřebu bylo také velmi důležité, jakou rychlostní strategii zvolí řidič, zejména jak rychle zvyšuje rychlost motoru.

Na druhém místě se umístil stroj studentů z americké Brigham Young University, s palivovou efektivitou ve výši 1244 mil na americký galon, což je ekvivalentní spotřebě 0,189 litru na 100 kilometrů, přičemž tento stroj obdržel prvenství ve vytrvalostní kategorii. Další body mohly stroje obdržet za originální a progresivní prvky ve své konstrukci, resp. designu. Klíčový v celé konstrukci je samozřejmě vysoce aerodynamický tvar a nízký průřez vozidel, z čehož plyne, že řidič musí ve stroji ležet.

Motor stroje CT2.0

SAE Supermileage competition není jedinou soutěží tohoto typu. Pro srovnání, víceméně stejný stroj CT2.0 dosáhl v roce 2013 na soutěži v palivové efektivitě firmy Shell (Shell Eco-marathon America) výkonu 3587 mil na americký galon, což je ekvivalentní spotřebě 0,06557 litru na 100 kilometrů. Absolutní rekord v palivové efektivitě v soutěžích Shell dokonce činí 12665 mpg / 0,018572 litrů na 100 kilometrů (švýcarský PAC-Car II, rok 2005). Rozdílná čísla plynou z principiálně rozdílných podmínek obou soutěží. Kanadský tým z Univerzity v Laval byl v posledních letech opakovaně úspěšný v obou soutěžích. Soutěž firmy Shell navíc, kromě kategorie benzínových aut a kromě toho, že se koná nezávisle na několika různých kontinentech, obsahuje i další kategorie pro elektromobily, včetně aut poháněných solární energií a palivovými články. Také rozlišuje mezi městskými auty a prototypy.

Zdroje: Phys.Org 1, Phys.Org 2, Phys.Org 3, Inhabitat 1, Inhabitat 2, Inhabitat 3, Shell Eco-Marathon, Shell Eco-Marathon (Wikipedia), SAE Supermileage competition, SAE Supermileage competition (Wikipedia), Alérion supermileage, Autoblog

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio