Fialový jako limetka

14. březen 2016

Geneticky modifikovaný citrus plodí ovoce zbarvené do fialova přírodními antokyany. Vedle atraktivního vzhledu nabízí ovoce konzumentům i významný přísun antioxidantů.

Mexický lajm (Citrus aurantifolia) označovaný někdy také jako „limetka“ plodí ovoce s typickou žlutozelenou slupkou a dužninou. Vědci z University of Florida vedení Manjulem Duttem získali mexické lajmy s fialovou dužninou podobnou „krvavým“ pomerančům. Nová odrůda vděčí za svou barvu velkému množství antokyanů, které stojí v pozadí červené, modré či fialové barvy celé řady druhů ovoce a zeleniny.

Antokyany nepotěší jen oko zájemce. I když se při trávení rychle rozkládají, jejich konzumace vede k posílení antioxidační kapacity lidského organismu. Ta je důležitá pro ochranu před nežádoucími účinky volnými kyslíkovými radikály vznikajícími v buňkách v důsledku buněčného stresu. Tyto radikály v buňkách ochotně reagují s celou řadou životně důležitých molekul včetně dvojité šroubovice DNA. Páchají tak citelné škody nejen na samotných buňkách, ale i na jejich dědičné informaci.

Dutt a jeho spolupracovníci přenesli do dědičné informace mexického lajmu metodami genového inženýrství geny z pomerančovníku odrůdy Moro, která plodí „krvavé“ ovoce, nebo geny z vinné révy odrůdy Ruby Seedless s červenými hrozny.

V lajmu se díky přeneseným genům objevily antokyany v listech, stonku, květech i ovoci. Přenos genu VvmybA1 z vinné révy zajistil rostlinám lajmu a jejich plodům sytě fialovou barvu. Přenos genu Ruby z krvavého pomeranče mělo za následek méně intenzivní zbarvení.

V listech bylo zbarvení antokyany nejnápadnější záhy po vyrašení. Jak listy stárly, zbarvení sláblo. Květy geneticky modifikovaných lajmů se barvily lehce růžově až fuchsiově. Dužnina plodů se u některých rostlin nahromaděním antokyanů barvila až do tmavě hnědé.

Než bude možné ovoce z geneticky modifikovaných lajmů nabízet na trhu, musí rostliny projít dlouhodobým náročným testováním, které zaručí konzumentům bezpečnou konzumaci fialově zbarvených plodů.

Pokusy s mexickým lajmem, jejichž výsledky zveřejnil vědecký časopis Journal of the American Society for Horticultural Science, přesvědčily autory, že bude možné vypěstovat i pomerančovníky nebo grapefruity rodící ovoce bohaté na antokyany.

autor: Jaroslav Petr