Filla nabízený na internetu bude nejspíš padělek, ale i tak může udělat radost, říká znalec

Když je pod obrazem ten správný podpis, cena díla může být na trhu s uměním i mnohonásobně větší. Ne vždy však prodejci nabízejí to, co deklarují – obchod s padělanými obrazy jde do miliard. To, zda dílo je, či není padělek, posuzují znalci, ti však často nemohu vynést jednoznačný soud. Podle historika umění Josefa Záruby je znalců hodně a ten, kdo chce dílo prodat, skoro vždy najde někoho, kdo mu napíše posudek příznivý.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Olejové barvy, malířská paleta (ilustrační foto)

Olejové barvy, malířská paleta (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

Pod obrázkem, na němž je nakreslená nahá žena, pravděpodobně prostitutka, je podepsaný slavný český malíř z přelomu 19. a 20. století František Kupka.

„Je to kresba na dobovém papíře malovaná olůvkem a působí pěkně,“ říká Josef Záruba, podle nějž však Kupka autorem není.

Přehrát

00:00 / 00:00

S historikem umění Josefem Zárubou mluvil o padělcích uměleckých děl Janek Kroupa

„Přece jen působí maličko odlišně od těch pravých, je malovaná jinými materiály, než on maloval,“ vysvětluje Záruba, od čeho svůj soud o kresbě odvozuje.

Opatrný by byl i v případě obrázků od Kupkova současníka Emila Filly, které jsou nabízené na internetu. „Pokud jste to viděl na internetových portálech, tak je to na 99,9 procenta padělek. Nebo bych si troufal říct i sto procent,“ podotýká Záruba, který už v minulosti odhalil řadu padělků významných děl.

Padělek podle něj ovšem ještě nemusí znamenat špatný obraz. „Pokud si to chceme koupit za pár stovek a udělá nám to radost… Musím bohužel říct, že často ty padělky Fillových zátiší nejsou ani tak špatné, a naopak některé Fillovy originály jsou špatné obrazy,“ dodává Záruba.

Policie obvinila tři lidi kvůli obchodu s padělanými obrazy. Mezi nimi i známého překupníka s uměním Fröhlicha

Číst článek

Říct jasně, že jde o padělek, má však pro znalce svá úskalí. „Často se stane, že označíte dílo za padělek, a majitel díla, který za to zaplatil dejme tomu milion a jeho dílo je pomluveno, vás zažaluje, že jste mu zničil cenu obrazu,“ líčí Záruba.

Znalec pak musí dokázat svá tvrzení. „A to je na poli umění opravdu těžké. Potom většinou, když se píše znalecký posudek a je něco padělek, tak zpravidla ti poctivější mají svoji vlastní formuli, která většinou zní asi takto: Toto dílo podepsané Josefem Čapkem nemohu zařadit do svého seznamu autentických děl Josefa Čapka. To když tam napíšete, tak každý, kdo se vyzná, ví, že to je padělek,“ vysvětluje znalec.

Ten, kdo chce dílo prodat, ovšem může takový posudek zahodit a zkusit najít jiného znalce, od nějž dostane posudek kladný. „Bohužel razítek soudního znalce je u nás tolik, že vždycky někoho najde, když dostatečně zaplatí a to je hlavní problém našeho trhu s uměním,“ říká Záruba.

Problém je podle něj i v tom, že razítko soudního znalce v oboru umění lze využít i v dost různorodých oblastech.

„Můžete dát razítko na hrníček míšeňského porcelánu stejně jako na Emila Fillu, stejně jako na abstraktního expresionistu po druhé světové válce, ale i na středověké umění. Takový rozptyl nemá nikdo,“ uzavírá Záruba.

ČRo, Janek Kroupa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme