Firma SpaceX vyvíjí systém pro zachycení použitých raketových stupňů

12. prosinec 2014

Kromě toho, že vyhořelé stupně rakety Falcon budou moci během klesání manévrovat směrem k nejvhodnějšímu místu pro přistání na moři, vstříc jim vyplují automatické záchytné lodě s přistávací plošinou.

Firma SpaceX usiluje při rozvoji své raketové a kosmické technologie o co největší míru znovu použitelnosti již vyrobených systémů a komponent, zejména z finančních důvodů. Proto je jejím cílem také zachránit po startu odpadnuvší vyhořelé stupně nosné rakety Falcon, které jinak končí na mořském dně.

Podobný cíl se částečně podařilo realizovat kosmické agentuře NASA, když dokázala z vln zachraňovat a pak znovu používat pomocné raketové motory na tuhé palivo (SRB), konkrétně v případě startovní konfigurace kosmických raketoplánů Space Shuttle.

Firma SpaceX již podnikla několik úspěšných pokusů s řízeným vertikálním přistáním svých asi 30 metrů vysokých raketových bloků pomocí manévrovacích trysek a křidélek, ovšem nad pevnou zemí. Pokud jde o přistání v oceánu, zde je bilance zatím horší. Použité stupně rakety Falcon sice už na vodě, bez manévrování, dvakrát přistály, ale vzápětí došlo k jejich poškození vlivem mořské vody či nárazů vln. Firma SpaceX proto usiluje o vývoj systému, který by podobným ztrátám předešel.

Ředitel firmy Elon Musk nedávno oznámil, že firma vyvíjí automatickou loď, která bude mít na své palubě poměrně rozsáhlou přistávací plochu, o rozměrech asi 100x30 metrů (výška dvojstupňové rakety Falcon 9 verze 1.1 přitom činí celkem 68 metrů). Loď může přitom rozevřením jakýchsi “křídel” zvětšit šířku své přistávací plochy na více než 50 metrů. Loď bude po startu čekat poblíž předpokládaného místa přistání použitého raketového stupně. Podle jeho skutečné dráhy dopadu mu pak popluje naproti, aby jej zachytila na svojí přistávací ploše. K pohonu bude automatická přistávací loď používat silné motory z ropných plošin.

Firma Space X vyvíjí automatickou loď, která bude mít na své palubě rozsáhlou přistávací plochu pro zachycení použitých raketových stupňů

Samotný raketový stupeň bude vybaven systémem nezávisle nastavitelných manévrovacích „ploutví“, tzv. křidélek X. Tato čtyři malá výklopná křidélka budou aerodynamicky působit na řízení poklesu prázdného raketového stupně, což také přispěje k co největšímu přiblížení k cílové lodi. V ideálním případě by tedy měla raketa po částečně řízeném sestupu spočinout na ploše automatické plovoucí přistávací platformy. U prvního pokusu tohoto typu, který zřejmě proběhne ještě do konce letošního roku, jsou podle firmy SpaceX šance na úspěch asi 50procentní. Později by však šance úspěšného výsledku měly vzrůst na 80-90%.

Zdroje: Phys.Org, Popular Science, ExtemeTech, Gizmodo, The Verge, FloridaToday, TechCrunch

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.