Hvězdy objevily elixír mládí

19. prosinec 2012

Tak se dá s trochou nadsázky popsat objev hvězd, které vypadají mnohem mladší, než ve skutečnosti jsou.

Objevit elixír mládí bylo snem lidí jistě odpradávna. Nepovedlo se to ovšem ani na dvoře císaře Rudolfa II. a neumíme to ani dnes. Možná v tom trochu v budoucnu pomůže genetika, uvidíme. Každopádně, lidstvo bylo předběhnuto. Kým? Hvězdami. A to nikoli hvězdami alchymie nebo genetiky, ale skutečnými hvězdami, co svítí ve vesmíru.

Kulové hvězdokupy
Tým astronomů, především z Itálie, si vzal na mušku tzv. kulové hvězdokupy. Ty zná z vlastní zkušenosti každý pozorovatel noční oblohy. Na první pohled jsou si podobné a vypadají jako kulové mlhavé obláčky. Ve větším dalekohledu je ale už patrné, že se skládají z obrovského množství hvězd. Dnes víme, že každá kulová hvězdokupa obsahuje stovky tisíc až miliony hvězd a zabírá oblast o rozměru přibližně desítek světelných let. Zajímavé na nich je také jejich stáří. Kulové hvězdokupy jsou nejstarší částí naší Galaxie. Jednu dobu to dokonce vypadalo, že jsou starší než vesmír a motaly teoretikům hlavu. To se sice podařilo vyřešit přesnějším určením stáří vesmíru, ale kulové hvězdokupy teď budí další otazníky.

Příklady kulových hvězdokup pozorovaných na Evropské jižní observatoři a Hubbleovým kosmickým teleskopem

Mladé mezi starými
Kulové hvězdokupy jsou tedy nejstaršími útvary a zcela logicky i hvězdy, kterými jsou tvořeny, musí být staré. To ve velké většině případů platí, ale některé z hvězd staré přeci jen nejsou. Mezi hvězdami hmotnosti našeho Slunce nebo i lehčími, se nachází jasně modře svítící těžké hvězdy. Při tom těžké hvězdy žijí kratší dobu a měly by už dávno vyhasnout. Jak je tedy možné, že je dnes v kulových hvězdokupách stále nacházíme? V čem spočívá ten kosmický elixír mládí, který tyto hvězdy vypily? Je to finta, ba přímo podvod! Astronomové přišli s vysvětlením, že původně šlo skutečně o staré hvězdy, jenže ty se k sobě příliš přiblížily, a došlo k jejich spojení. Ze dvou průměrných hvězd vznikla jedna nadprůměrná, obohacená o nové palivo a svítící modrým světlem.

Modří opozdilci
Těmto hvězdám se říká modří opozdilci a byli pozorováni už dříve. Co se ale povedlo vědcům objevit nově, je pohyb těchto hvězd uvnitř kulových hvězdokup. Pozorovali pomocí dalekohledu Evropské jižní observatoře a Hubbleova kosmického dalekohledu asi 20 hvězdokup a zjistili, že ať se modří opozdilci narodí kdekoli, stejně začnou pomalu klesat do středu hvězdokupy. Trochu to připomíná tvorbu usazenin na Zemi, kdy ty těžší sloučeniny klesají ke dnu. Omlazené hvězdy putující ke středu pak mohou způsobit i kolaps jádra hvězdokupy. Je to paradox, že díky omlazeným hvězdám nakonec kulová hvězdokupa jako celek rychleji zestárne. Je to tak trochu memento pro lidi, ukazuje se, že elixír mládí si i ve vesmíru může vybrat svou daň.

Kulová hvězdokupa 47 Tukan s omlazenými modrými hvězdami v centru (označeny kroužkem)
autor: Petr Sobotka

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.