Jak čtou a mluví děti

13. únor 2013
Třetí dimenze

V současnosti se neustále diskutuje o čtenářské gramotnosti. Znalost a pochopení jazyka je však potřeba rozvíjet od nejútlejšího věku.

S dětmi se má mluvit, má se jim číst a ve čtení je cvičit. Rodiče by zároveň měli vnímat a korigovat výslovnostní vady a schopnost plynulé mluvy. To je samozřejmost jen zdánlivá. Něco takového totiž vyžaduje hodně úsilí a času. Pro rodiče navíc může být těžké se prosadit vůči vlivu médií, který je pro děti všudypřítomný. Dnešní Třetí dimenzi proto zaměříme na otázku, jak čtou a mluví dnešní děti.

Dokážeme předat kladný vztah k češtině i dětem?

Zhoršuje se skutečně jazykový cit nejmladší generace? Co je pro děti při čtení lákavé? S jakými vzory se srovnávají, pokud jde o mluvený jazyk?

Na otázky Martina Ježka odpovídají Zdenka Fleglová, umělecká vedoucí Dismanova rozhlasového dětského souboru, a členové tohoto tělesa.

Třetí dimenze začíná dnes ve 14.00.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.