Jaká je budoucnost veřejnoprávních médií? Musíme najít cestu k mladým lidem, říká Graham Ellis z BBC

25. červen 2015

V BBC pracuje od roku 1976 a kdykoliv zajde do studia, tak cítí vzrušení z živého vysílání a mluvení s konkrétními lidmi. Výkonný ředitel rozhlasové divize britské BBC nedá na rádio dopustit a je přesvědčen, že právě veřejnoprávní média hrají významnou roli. O své posluchače ale musí bojovat a nabízet jim dobré pořady.

„Mnoho lidí v BBC musí přemýšlet o tom, jaké hodnoty předávají, nakonec ale rozhodují posluchači, kteří soudí, co se jim líbí a co ne,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.

I v BBC ale sledují poslechovost – mají deníčkový systém, čtvrtletně porovnávají čísla. U veřejnoprávního média je ale sledování poslechovostí na rozdíl od komerčních pomalejší. „Když věříte v určitý pořad, tak se zvedne. Někdy se naopak díváte na poslechovost a říkáte si, že bychom něco měli změnit,“ přiznává.

Čtěte také

V BBC za celou dobru vyzkoušeli mnoho formátů, z nichž ty nejúspěšnější jsou třeba 60 let staré, přesto se ale postupem času mění, například od dopisů čtenářů, telefonátů, email až po facebook. Ale i na zábavu v britské veřejnoprávní stanici nezapomínají – nejde ale o žádné konkrétní procento vysílacího času.


Sociální média jsou čím dál více důležitá, ale neměli bychom to přehánět

„Chceme ve Velké Británii podporovat populární hudbu – zveme do rádia nové kapely, což je dobrá investice, kterou komerční rádia nedělají,“ podotýká. Přesto přiznává, že právě veřejnoprávní stanice po celé Evropě mladé posluchače ztrácí, neboť panuje čím dál větší konkurence. „Problém není v tom, že budeme hrát alternativní hudbu. Jediným způsobem je najít cestu tam, kde jsou mladí lidé,“ dodává.

Upozorňuje také na velký význam digitalizace, která je pro rozhlasové stanice přínosná. Ve Velké Británii jsou digitální stanice velmi úspěšné – dvě z nich se dvěma miliony posluchači předhonily nejméně jednu analogovou. „Zjevně poskytují obsahy, které jiné stanice neposkytují a které se posluchačů líbí,“ nastiňuje.

Přímé poplatky veřejnoprávním médiím jsou nejlepším způsobem, míní Graham Ellis

A jak bude vypadat rozhlas za 10 až 20 let? „Stejně jako dnes. Rozhlas je skvělé médium,“ míní s tím, že potenciál přežití rozhlasu je vysoký díky podílu živého vysílání, které nabízí, ale také sekundárním aktivitám. „Rádio posloucháte v autě, nebo když vaříte,“ dodává.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio