Japonský vlak na magnetickém polštáři dosáhl nového rychlostního rekordu

22. duben 2015

Toto úterý dosáhl japonský vlak na magnetickém polštáři (maglev) maximální rychlosti 603 kilometrů za hodinu a stal se tak nejrychlejším vlakem na světě. Zároveň tím překonal svůj vlastní rychlostní rekord z minulého čtvrtka. Tehdy magnetický vlak dosáhl na chvíli špičkové rychlosti 589 kilometrů za hodinu.

Experimentální magnetický vlak série L0 byl složen ze sedmi vozů. Výrobcem lokomotivy je japonská firma Japan Railway Central. Test proběhl na pokusné magnetické dráze v prefektuře Jamanaši, v oblasti středního Japonska, nedaleko hory Fudži. Vlak se vznáší díky silným magnetům asi 10 centimetrů nad povrchem dráhy, čímž je zcela eliminováno tření vlaku o její komponenty. Souprava se 11 sekund pohybovala rychlostí větší než 600 kilometrů za hodinu. Pokus sledovalo v okolí trati asi 200 železničních fanoušků.

S magnetickým vlakem tohoto typu počítají japonské dráhy zhruba od roku 2027 pro trať Tokio-Nagoja o vzdálenosti 286 kilometrů. Vlak by ji měl, při cestovní rychlosti kolem 500 kilometrů za hodinu, překonat za pouhých 40 minut. Dnešní rychlodráha Šinkansen s maximální rychlostí 320 kilometrů za hodinu zvládá totéž asi za 100 minut a klasickým vlakům trvá tato cesta kolem tří hodin. V roce 2044-45 počítá Japonsko s podobnou magnetickou tratí, která spojí Tokio a Ósaku (410 kilometrů). Vlaky by tuto vzdálenost měly zvládat za hodinu a sedm minut, tedy asi za polovinu současné doby jízdy. Náklady na trať však budou obrovské, zhruba 100 miliard dolarů, protože 80% tratě povede tunely.

Japonská magnetická dráha zatím překonává všechny podobné projekty, které se připravují v Německu, Číně nebo v USA. Firma Japan Railway Central však nabízí své řešení i Spojeným Státům, konkrétně při vybudování rychlostní tratě pro magnetické vlaky, která by spojovala New York a Washington.

Japonsko začalo vyvíjet tuto technologii už v roce 1962 a již o deset let později dosahovaly japonské maglevy rychlostí kolem 100 kilometrů za hodinu. Reportér AFP popsal zkušenost ze současné testovací jízdy jako pocity při startu letadla, včetně znatelného přetížení při zrychlování soupravy. Vedoucí testovacího centra Yasukazu Endo přitom prohlásil, že vlak se chová tím stabilněji, čím rychleji jede, což vypovídá o jeho kvalitě.

Zdroje: Smithsonian Magazine, Digital Trends, The Guardian, Phys.Org

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio