Jihočeští biologové objevili tři nové viry, navíc v neobvyklé kombinaci

27. prosinec 2017

Hned tři nové viry objevil tým vědců z Biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích. Našli je uvnitř buněk houby, která žije v extrémních podmínkách. Podle biologů se navíc jedná o velmi neobvyklou kombinaci virů.

„V houbě jsme našli tři různé viry. Bylo to poprvé, kdy v takovém extrémním organismu byly viry nalezeny. Podařilo se nám přečíst genetickou informaci všech tří virů,“ potvrzuje molekulární biolog Karel Petrzik.

Tyto houby našli vědci u solných jezer v Mongolsku a také ve střední Sibiři v Rusku. Jsou zajímavé tím, že žijí v extrémně zásaditých půdách. „Prostředí, kde jsme houby nalezli, je téměř sterilní, ale není úplně prosté života. Ta půda je extrémně zasolená a zásaditá,“ dodává Karel Petrzik.

Organismy, které žijí v extrémním prostředí, jsou podle něj mimořádně zajímavé pro biotechnologický průmysl. „Velice často v sobě nesou bílkoviny, které mají unikátní vlastnosti a u jiných organismů se nevyskytují. Stejně tak v případě těchto hub je velká šance, že by mohly mít vlastnosti, které budou v budoucnu užitečné i pro nás,“ vysvětluje.

Neobvyklé je i to, že se viry nachází v jednom organismu v této kombinaci. „Zatím nevíme, jestli tato unikátní trojkombinace představuje pro hostitele nějakou významnou výhodu. Domníváme se, že by to tak mohlo být, protože minimálně jeden z objevených virů obsahuje unikátní gen, o kterém se ví, že napomáhá organismům při dělení buněk,“ říká biolog.

Vědci mají teď další úkol – zjistit o těchto virech co nejvíc. „Přečtením genetické informace je naše práce jenom v polovině, přečtením celého genomu zjistíme, jaké geny na viru jsou. V dalším kroku se snažíme identifikovat, jakou mají úlohu. Bylo by zajímavé, kdyby se nám povedlo jednotlivé viry od sebe oddělit a zjistit, jakou mají funkci samy o sobě. To zatím nikdo před námi neudělal,“ připomíná Karel Petrzik.

Zajímavým tématem by podle něj byla otázka, jak je možné, že viry dokáží žít dlouhou dobu pospolu a jeden nevytěsní ostatní. Houby s těmito viry by se v budoucnu mohly využít při likvidaci chemických a průmyslových odpadů.