Kdo pohlídá Apple a jeho fanoušky, když o technologických gigantech píší patolízalové?

4. prosinec 2014

„Novinová zpráva je něco, co někdo nechce, abyste vytiskli. Všechno ostatní je reklama.“ S tímto slavným citátem je spojována řada osobností od Alfreda Hemswortha přes Williama Randolpha Hearsta až po George Orwella. Jen málokdo by si ho ale spojil s většinou dnešní technologické žurnalistiky. Přitom společnosti s hodnotami ve stovkách miliard dolarů by někdo hlídat měl. Dostávají se v dnešní době v dostatečné míře informace o pochybeních technologických firem k jejich uživatelům?

Ještě žádné technologické firmě před ním se nepodařilo dosáhnout takové hodnoty ani naprosté oddanosti skalních fanoušků jako Applu. Jedněmi z nich jsou Martina a Adam, i když nepatří mezi ty nejfanatičtější. Martina se poprvé setkala s Applem ve čtrnácti letech a od té doby vystřídala několik produktů společnosti. Apple ji prý přitáhl hlavně jednoduchým uživatelským rozhraním a spolehlivostí. Podobně to má i Adam, který dodává, že pro něj hraje roli i estetická stránka produktů Applu.

Přestože se oba označují za umírněné fanoušky, uznávají, že dosavadní zvěsti o prohřešcích firmy – od daňových úniků až po podmínky v továrnách – je od společnosti neodrazují. „U elektroniky to zas tak neřeším. Spíš u potravin, oblečení a u jiných oblastí,“ říká Martina. „Rozhodně to nepřestanu používat, dokud… Ony to nejsou malé prohřešky samozřejmě, ale v tu chvíli, kdybych věděl, že Apple mučí pracovníky a nechává je vyhladovět, asi bych se značně zamyslel, zda má smysl za to ty peníze platit. Už takhle nad tím přemýšlím,“ dodává Adam.

03265620.jpeg

Po představení iPhonu 6 na konci letošního září došlo ke konfliktu mezi Applem a německým časopisem Computer Bild. Časopis nahrál video zkoumající, co je pravdy na zvěstích, že nový iPhone jde velmi snadno ohnout. Hned další den se jim ozval zástupce Applu s tím, že je to nepřijatelné, že Bild přestane dostávat recenzní kusy a jeho novináři nebudou mít přístup na akce Applu. Setkal se někdy s něčím podobným šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek? „V rámci České republiky máme štěstí – nebo neštěstí, podle toho, jak to berete, že ten trh je poměrně malý. Na českém trhu nemá Apple v zásadě potřebu si budovat image nebo nějakým způsobem ovlivňovat, jak o něm novináři píší.“

Slížek ale uznává, že situace v USA a na větších trzích může být výrazně jiná: „Apple může například tamní novináře nepouštět na své akce a dovedu si představit, že když některého novináře nechce pustit na oznámení nového iPhonu, tak to pro něj může být docela profesní zádrhel. Protože ty informace bude mít o několik minut později, což na tom přeplněném americkém trhu může být opravdu problém, a Apple to teoreticky může použít, aby novináře potrestal.“

02293136.jpeg

Veterán žurnalistiky ze Silicon Valley Michael Malone v debatě na Intel Capital Global Summitu s šéfredaktorkou Pando.com Sarou Lacy prohlásil, že úroveň novinařiny o technologiích v posledních letech klesla. Malone viní z úpadku žurnalistky v Silicon Valley právě Steva Jobse: „Udělal dvě věci. Jedna z nich byla, že takříkajíc rozdrtil odborný tisk – proměnil ho v patolízalská média. Takže už nikdo nekladl těžké otázky. Jako to, co vy jste odkryli, o tajné dohodě mezi společnostmi v Silicon Valley, že si nebudou přebírat zaměstnance. To je obrovské. A trápí mě, že před 20–30 lety by taková zpráva byla na titulní straně San Jose Mercury News, New York Times nebo San Francisco Chronicle.“

Michael Malone / Sarah Lacy from Pando Media on Vimeo.

Tajná dohoda, na kterou Malone naráží, měla podle vyšetřování amerického ministerstva spravedlnosti být iniciována právě Jobsem a podle webu Pando měla připravit přes milion zaměstnanců různých technologických firem úhrnem až o devět miliard dolarů na mzdách.

Společnost Apple možná sice začínala v garáži v Los Altos, dnes ale má našlápnuto se během následujících několika let stát první firmou v historii, jejíž hodnota překročí jeden bilion dolarů. Denně ovlivňuje životy stovky milionů uživatelů svých produktů. Apple v žádném případě není jedinou technologickou společností, která má škraloupy na své pověsti. Která společnost ale může být lepším lakmusovým papírkem informovanosti zákazníků, když ne právě největší Apple? V post-snowdenovském světě je ale čím dál zřejmější, že fungování technologií v naší společnosti musí být neustále podrobováno zkouškám. Maloneova „patolízalská média“ se o tuto roli postarat nemohou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.