Ke startu se připravuje evropský miniraketoplán IXV
Zkušební bezpilotní raketoplán Evropské kosmické agentury (ESA) dostal zelenou ke svému prvnímu suborbitálnímu letu k hranicím vesmíru. 11. února ho vynese do kosmu lehká čtyřstupňová nosná raketa Vega, která odstartuje z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně.
Start byl původně plánován už na léta 2010 až 2013, avšak různé průtahy donutily ESA k postupnému odkládání termínů. Malý kosmický letoun se jmenuje Intermediate eXperimental Vehicle (IXV), tedy „prozatímní experimentální stroj“. Během jeho letu proběhne test řady nových systémů a komponent, zejména nového tepelného štítu, který se skládá z keramického obložení a běžné ablativní tepelné ochrany, tj. takové, která průběžně odlétává po malých kouscích. Let bude monitorovat více než 300 senzorů a přítomny budou také různé kamery. Stroj nemá křídla jako normální kosmický raketoplán, avšak jeho tvar v pásmu atmosféry přesto vybudí aerodynamický vztlak, který je nutný pro lehce klouzavý let. Na zádi stroje jsou umístěny dvě poměrně velké manévrovací směrové klapky a jeho let a sestup budou také řídit manévrovací raketové motorky.
Jednou z posledních fází předstartovní přípravy bylo právě plnění systému manévrovacích motorků stroje pohonnou látkou, v tomto případě hydrazinem. Kosmický letoun IXV pro agenturu ESA vyvinula soukromá společnost Thales Alenia Space. Účelem projektu je “v malém” vyzkoušet různé nové systémy, technologie a mechanismy, nutné pro automatický návrat kosmického letounu z oběžné dráhy na Zem. Později chce totiž ESA na podobné bázi provozovat větší kosmický letoun, který bude sloužit k dopravě nákladů nebo posádky mezi Zemí a oběžnou drahou. Na Zemi by pak budoucí evropský kosmický letoun přistával stejně jako běžné letadlo, na letištní přistávací dráze.
Během zkušebního letu nejdříve nosná raketa Vega vynese 5 metrů dlouhý letoun o hmotnosti dvě tuny do výšky 320 kilometrů. Odtud se pak stroj dostane samostatně až do výšky 420 kilometrů. Nedosáhne ovšem první kosmické rychlosti ani oběžné dráhy a pomalu se vrátí zpět do atmosféry - rychlostí asi 7,5 kilometrů za sekundu. Ve finální fázi letu přistane stroj pomocí padáků asi 100 minut po startu na hladině Tichého oceánu. Po přistání se automaticky nafouknou 4 balony, které letoun udrží nad hladinou. Odsud jej následně za asistence potápěčů vyzvedne speciální záchranná loď s jeřábem.
Zdroje: SpaceRef 1, SpaceRef 2, Gizmag, ESA, AstroWatch, NASA spaceflight, Phys.Org, Aerospace Technology, Engineering.com, SpaceflightNow, SpaceFlightInsider
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.