Kontroly vadného softwaru by měl podle V4 zajistit VW. Povinné zřejmě nebudou
Čeští řidiči, kteří mají auto od koncernu Volkswagen se softwarem upravujícím emise, nebudou zřejmě muset povinně do servisu, a podobné by to mělo být i v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Po dnešním jednání s kolegy z Visegrádské čtyřky v Praze to řekl ministr dopravy DanŤok (ANO). V4 však zároveň chce, aby se o opravu většiny vozů zasadil sám Volkswagen.
„Chceme, aby koncern Volkswagen dosáhl svým přístupem toho, aby opravil ty softwary nejméně u 80 procent vozů, které byly tímto způsobem postiženy,“ uvedl Ťok (ANO).
Řidiče bude svolávat sama německá automobilka, jejíž zástupci dnes také byli v Praze.
„V polovině tohoto roku by mohly začít kontroly a trvaly by až do konce roku, tím by to bylo pro ně snazší. Dokonce na dnešním jednání prezentovali takový výhled, že budou i nějakým způsobem kompenzovat náklady za tu cestu a další věci,“ podotkl ministr.
Problém s dieselovými motory koncernu VW se týká vozů vývojové řady EA 189 s objemem motorů 1,2 l, 1,6 l a 2,0 l TDI. Pro jednotlivé typy vozů má koncern připravená řešení, která spočívají v úpravě softwaru a u jednoho typu motoru i drobného hardwarového zásahu. Nepovinné prohlídky v servisu by mohly začít na přelomu prvního a druhého čtvrtletí 2016, proběhnout by měly až u 80 procent dotčených vozů. Zdroj: www.mdcr.cz
V Česku jezdí asi 150 tisíc aut s vadným softwarem. Ťok už dříve uvedl, že Česko nemá k povinnému svolání vozů dostatečný právní rámec a takový závěr prý vyplynul i z dnešní schůzky.
Přesto i po dnešním jednání – jehož se za ostatní země V4 účastnili ministerští úředníci – zatím mluvil pouze o tom, že „nejspíš“ nebudou kontroly povinné.
Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.
Podle posledních čísel je vadný software ve zhruba 11 milionech naftových aut po celém světě včetně 1,2 milionu vozů od české divize Škoda Auto.