Koupili jste věc z reklamy? Google to díky mobilům a datům z platebních karet bude vědět

26. květen 2017
Zprávy z

Reklama na internetu je velký byznys, ze kterého žijí a profitují mnohé velké světové společnosti. A protože je inzertní prostor drahý, chce většina zadavatelů reklamy svoje bannery, odkazy a videa co nejvíc zacílit na konkrétní uživatele. V tom jim pomůže například Google, který se teď rozhodl překonat pomyslnou hranici. Bude shromažďovat informace i mimo internet o prodejích v kamenných obchodech.

Nejoblíbenější světový vyhledávač a také významný poskytovatel internetové reklamy plánuje získávat informace nejen o internetovém prodeji, ale také o prodeji offline - tedy v kamenných obchodech.

Dovolit si to může díky své rozsáhlé infrastruktuře. Účty Googlu vlastní stamiliony lidí po celém světě a nejrozšířenější operační systém pro mobilní telefony Android je také od Googlu.

Každý uživatel Androidu přitom musí mít k fungování telefonu Google účet. Firma proto spojí trasování pomocí internetu a geolokačních služeb, jako je GPS, aby zjistila, zda uživatel poté, co viděl reklamu na nějaký produkt na internetu, nešel do obchodu a nekoupil si ho.

Google bude sledovat i platební a kreditní karty. Společnost uvedla, že má smlouvu s nejmenovanými firmami třetí strany, které dokážou zaznamenat informace až o sedmdesáti procentech platebních a kreditních karet. Google ale neoznámil, o jaké společnosti se jedná ani jakým způsobem platby sledují.

V kombinaci s už existujícími službami jako AdWords, Google Analytics a Doubleclick tak budou mít zadavatelé reklamy možnost upoutávky na své služby a produkty daleko přesněji cílit.

Reklama, před kterou není úniku

Optimalizace reklamy funguje už dnes a zažil ji prakticky každý uživatel internetu. Stačí, aby přes vyhledávač hledal například nové hodinky, a v reklamách na webech skrz internet mu najednou začnou vyskakovat hodinky. To samé platí, pokud náhodou klikne na nějakou reklamu.

Jde to proto, že například Gogole poskytuje reklamu mnoha různým stránkám. Ochranou není, ani když uživatel na reklamu neklikne. Web totiž sleduje i pohyby myší, rychlost posunování stránky a jde tak poměrně přesně odhadnout i to, na jakou reklamu se dívá a kolik času u ní stráví.

Některá dílčí data se pak ukládají do prohlížeče a weby s nimi dál pracují. Sociální sítě můžou cílit i na přesnou věkovou a zájmovou skupinu či rasu. Kritiku kvůli takovému cílení reklamy nedávno sklidil Facebook.

Google tvrdí, že vyvinul úplně novou šifrovací technologii, která zajistí, že data budou bezpečná, anonymní a nikdo je neodcizí. Mnoha uživatelům se ale pochopitelně takové zásahy do soukromí nelíbí. Google proto nabízí možnost vypnout funkci shromažďování těchto informací a personalizaci reklamy v účtu Google. Stejně tak jde historie vymazat.

Nová služba začne fungovat nejdřív ve Spojených státech. Předpokládá se ale, že se později přesune i do Evropy.

autor:
Spustit audio