Kozy trénované k vybíravosti

20. září 2012
Monitor

Španělští zemědělci možná získají nečekané pomocníky: vybíravé kozy a ovce. Výhonkům stromů a vinné révy se budou vyhýbat, ale zatočí s plevelem, který roste kolem nich.

Ve Španělsku se na téměř 30 % obdělané půdy pěstují ovocné stromy, olivovníky a vinná réva. Mezi nimi rostou různé druhy bylin, které musí zemědělci kontrolovat pomocí herbicidů, jejichž rezidua zůstávají v půdě. Ekologickým a velmi levným alternativním řešením by bylo vypustit do sadů a vinic kozy a ovce, které by plevel jednoduše spásly a ještě přihnojily půdu svým trusem. Problém je, že tito býložravci si rádi pochutnávají i na výhoncích dřevin, které dokážou úplně zdevastovat. Na volně se potulující stáda koz a ovcí už doplatila nejedna zemědělská krajina nebo ostrovní ekosystém.

Výzkumníci z Autonomní univerzity v Barceloně však nad nimi nezlomili hůl a pokusili se ovce a kozy převychovat. Využili přitom takzvanou podmíněnou chuťovou averzi (conditioned taste aversion, CTA) – přirozený mechanismus, který vzniká, když se zvířata učí rozlišovat mezi zdravou a potenciálně toxickou potravou. Kozám a ovcím, které předtím nic podobného nejedly, nabídli vědci chutné výhonky révy a olivovníků. Jakmile je zvířata sežrala, podali jim dávku chloridu lithia, která vyvolala zvracení. Už po jednom kole takového tréninku si kozy si spojily révu a olivovníky s nevolností a začaly se jim vyhýbat. Potravní averze jim pak vydržela celé čtyři měsíce. Vědci to považují za slibný výsledek a doufají, že zanedlouho budou moci do sadů a na vinice vypouštět kozy a ovce bez rizika, že zde napáchají víc škody než užitku.

Zdroj: Universitat Autónom ade Barcelona

autor: redakce ČRo Leonardo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.