Létající dinosaurus lovil ryby

23. duben 2013

Paleontologové objevili první důkaz o tom, že se nějaký dinosaurus ze skupiny takzvaných raptorů úspěšně živil rybami.

Draví dromeosauři (Dromaeosauridae), kterým se lidově přezdívá raptoři, byli blízcí příbuzní ptáků a většina z nich byla opeřená. Kromě známých velociraptorů do této skupiny patří i Microraptor, který žil v Číně asi před 120 miliony lety. Tento dinosaurus o velikosti vrány dovedl létat pomocí křídel, která měl i na zadních končetinách. Paleontologové se až dosud domnívali, že Microraptor žil především v korunách stromů, kde lovil ptáky a malé savce.

Nově objevená fosilie druhu Microraptor gui - sopečný popel uchoval i obsah střev

Fosilie exempláře, jehož tělo uchoval sopečný popel i s obsahem střev, však ukázala, že mikroraptoři se živili i rybami. Podle vědců z Albertské univerzity, kteří unikátní nález zkoumali, byli na lov kluzkých ryb dobře vybaveni. Jejich zuby nemají pilovitý okraj na obou stranách, jako je tomu u většiny druhů masožravých dinosaurů. Vroubky se vyskytují jen na jedné straně nakloněných zubů. Microraptor jimi rybu bezpečně uchopil a pak už mu jen stačilo zaklonit krk a nechat si kořist v celku sklouznout do žaludku. Zdá se tedy, že šlo o vysoce oportunistického predátora, který lovil ve vodním prostředí stejně jako v korunách stromových porostů.

Zdroj: ScienceDaily, Evolution