Letní sezona byla pro cestovní kanceláře úspěšná, přestože zájezdy zdražily

Cestovní kanceláře se nechtějí smířit se zdražením koruny Českou národní bankou. Zájezdy kvůli oslabení měny zdražily zhruba o sedm procent. Přesto byla letní sezona úspěšná a cestovní kanceláře jsou s ní spokojené. Dopadla pro ně po ekonomické stránce ještě lépe než ta loňská. Také výhled na zimu je podle nich optimistický.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dovolená u moře

dovolená u moře | Foto: Jan Rosenauer

Cestovním kancelářím vyhovuje trend posledních let, kdy stále roste počet klientů, kteří si zájezdy kupují už v předprodejích, v takzvaném prvním momentu. Prodaly tak kolem 20, některé až 40 procent zájezdů.

Tento nákup je výhodný pro klienty, protože zájezdy jsou se slevami a nabídka je ještě nepřebraná, ale těží z něj i cestovní kanceláře, neboť díky tomu mají už dlouho dopředu peníze a mohou s nimi nakládat.

Na druhé straně cestovním kancelářím udělala čáru přes rozpočet intervence České národní banky, která loni na podzim zdražila korunu. To se promítlo do cen zájezdů, hlavně těch prodávaných na poslední chvíli, které zdražily o zhruba 7 procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cestovní kanceláře jsou s letošní sezónou spokojené. Hodnotí ji jejich zástupci v reportáži Jaroslava Skalického

„My jsme samozřejmě zdražili, ale bohužel jsme nemohli promítnout do cen celý kurzovní rozdíl, protože trh je velmi senzitivní,“ říká Zdeněk Kříž, ředitel CK Siam Travel, a dodává:

„Pracujeme i s tím, že konkurence je dnes globální. Konkurují si nejen české cestovní kanceláře, ale i české, německé, rakouské – v rámci regionu. Zdražování, i pokud má důvod, jako je intervence ČNB, musí být velmi opatrné.“

Češi letos jako každé léto opět nejčastěji cestovali do Chorvatska. Dovolenou v této zemi si však většina turistů zařizuje sama, bez cestovních kanceláří. Ty proto mají trochu odlišné pořadí oblíbenosti destinací.

„Velkým překvapením bylo Řecko, přesněji řecké ostrovy, kde prakticky celý trh šel nahoru. Tradičně již několikátým rokem v řadě posilovalo Turecko. Velkým fenoménem této sezony byly zájezdy do Tuniska a dá se říct, že je zpět Egypt,“ informuje Stanislav Zíma z Exim Tours.

Zájem je i o zimní exotické dovolené

Egypt je také destinací zimních dovolených u teplých moří. Počet turistů ale ještě zdaleka nedosahuje čísel před politickými událostmi na severu Afriky. Cestovní kanceláře se shodují, že tuto destinaci, která je poměrně blízko a hlavně cenově velmi přijatelná, se v letošní zimě nepodaří úplně nahradit.

I tak je však o zájezdy k teplým mořím zájem a opakuje se trend z léta, tedy že si lidé kupují zájezdy v předprodeji.

„Zájem je vyšší než v loňském roce. Nejvyšší, až 40procentní nárůst, jsme zaznamenali u Kuby. K dalším nejprodávanějším destinacím patří Mexiko, Dominikánská republika nebo Spojené arabské emiráty. U Thajska je zatím zájem menší než v loňském roce, zůstává za očekáváním,“ hodnotí Jan Osúch z CK Fischer.

Také tyto zájezdy budou letos o 7 až 10 procent dražší. První chartery z Prahy startují už po neděli.

Jaroslav Skalický, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme