Rejdaři vyprostili loď uvízlou v Drážďanech. Nehodu způsobila posádka, tvrdí německé úřady
Českou nákladní loď, která v neděli uvízla pod Mariánským mostem v Drážďanech, se odpoledne podařilo vyprostit. Pomohlo upuštění jezů v Ústí nad Labem, které mírně zvýšilo hladinu řeky.
Hladina Labe v Drážďanech nemusela stoupnout o předpokládaných 20 až 25 centimetrů, když kolem čtvrté hodiny odpoledne český remorkér pomocí lana uvízlou loď vyprostil.
Labe mělo podle propočtů nejvíc stoupnout až kolem 19 hodin večer. Podle listu Sächsische Zeitung ale kapitán havarované lodi zaznamenal lehké pohyby plavidla už dříve, a využil tak šanci k vyproštění lodi.
"Akce proběhla ideálně, netrvala ani pět minut," uvedl zástupce Vodního a lodního úřadu (WKA) Ralf Korte.
Soulodí provozuje společnost ČSPL. "Ještě proběhne kontrola, zda nedošlo k poškození plavidel. Tlačné soulodí se zkompletuje a v úterý ráno pojede do ČR," řekl ČTK ředitel společnosti ČSPL Milan Raba.
Loď podle něj byla naložena na ponor 150 centimetrů, plavební hloubka přitom byla 180 centimetrů. "Neměli jsme loď přeloženou," zdůraznil.
O příčinách uváznutí lze podle Raby zatím jen spekulovat. Až následné proměření plavební dráhy ukáže, zda byl v cestě nějaký nános, nebo zda loď vyjela z dráhy. Incidentem se zabývá také říční policie.
Němci vidí chybu na straně posádky
Plavidlo vezoucí z Německa sójový šrot uvízlo na mělčině v Drážďanech vinou posádky, řekl Českému rozhlasu Ralf Korte z německého Vodního úřadu. Loď se v neděli ráno odchýlila pod Mariánským mostem od ideální trasy.
"Vše nasvědčuje tomu, že jde o chybu řízení. Řidič lodi se přiblížil příliš levému břehu,“ uvedl Korte, který na vyprošťování plavidla dohlížel.
List Sächsische Zeitung připomněl, že po letošním suchu je hladina Labe na extrémně nízké úrovni. Na mělčinu tak kvůli tomu najela již řada lodí.