Loni 13 milionů, před 80 lety 13 tisíc odbavených cestujících. Pražské letiště slaví

25. červen 2017

Dlouhá míle. Tak se jmenovalo místo, na kterém v Praze v roce 1930 začaly terénní úpravy a následně výstavba letiště – první letadlo na něm přistálo v roce 1937. Na Letiště Praha Ruzyně, nyní Letiště Václava Havla, které si připomíná 80. výročí, se velmi rád vždy vrací historik v oboru civilního letectví Lubomír Dudáček.

První, rozšířené letiště bylo ale v Chebu, kde byla soustředěná letadla za Rakouska-Uherska, později, v roce 1919, začala výstavba letiště v Kbelích – k dopravě začalo sloužit v roce 1921. „Rozvoj civilního letectví a vůbec zájem o letectví podmiňuje mít vlastní dopravní letiště. Vojenský a civilní provoz se nesnesly, a bylo potřeba vytvořit nové letiště,“ vysvětluje.

Ruzyňské letiště prošlo několika etapami výstavby – zlomové období bylo v letech 1959 až 1963, po roce 1968 a sovětské okupaci byl rozvoj a rozmach utlumen. „Byla to taková zvadlá květina,“ připomíná.

A když nahlédneme do hluboké historie, tak třeba zjistíme, že na palubě letadla se čepovalo pivo a jídlo servírovalo na porcelánu. Mluvíme o 60. a 70. letech, později se z ekonomického hlediska přecházelo na úspornější servis.

Ale zpět na Letiště Václava Havla – v loňském roce bylo odbaveno 13 milionů cestujících, pro srovnání v roce 1938, tedy po zahájení provozu, to bylo 13 tisíc. Dnes má letiště přibližně 4,5 tisíc zaměstnanců – na provozu ale participuje mnoho dalších subjektů. „Většina zaměstnanců mají letectví pod kůží, dělají to s velkou láskou a odpovědností,“ upozorňuje.

A jaké jsou plány do budoucna? „Letiště plánuje ve dvou, respektive třech etapách další rozvoj,“ říká s tím, že se jedná o období do roku 2025, druhá fáze 2030, další perspektiva rozvoje je do roku 2040. Připomíná také, že na špičkové úrovni jsou především bezpečnostní kontroly, do kterých se investuje mnoho prostředků.

autoři: pst , prh
Spustit audio