Magazín Leonardo – Civilizace

1. květen 2015

Ničitel školství Gustav Werner

Život zemského školního inspektora Gustava Wernera, profesora filologie, byl dlouho zahalen rouškou tajemství, kterou se v posledních letech daří postupně odkrývat. Některá zjištění doslova berou dech.

Mgr. Magdaléna Šustová z Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského, na tuto postavu narazila víceméně náhodou při pátrání po vzpomínkách lidí na školu během druhé světové války. Gustav Werner vystupoval v tak absurdních historkách, kterým se v první chvíli nedalo ani uvěřit, dokud se nepodařilo zpřístupnit spisy mimořádných lidových soudů. Z nich tento inspektor vystupuje ve vší své zvrácenosti.

Před válkou studoval, žil relativně spořádaně, jen často pil a hrál karty. Ještě před Mnichovem byl přeložen do Prahy jako školní inspektor a během války se projevil naplno. Ze své pozice mohl ovlivňovat překládání profesorů na školách, což systematicky činil tak, aby měl všude svoje zvědy. Během let si vytvořil svou vyzvědačskou síť, která připravila o život několik lidí a o nervy mnoho dalších. S Gustavem Wernerem jde ruku v ruce naprostá nevychovanost, opilost, kdy dokonce po jedné škole běhal s revolverem - to jsou přitom jen střípky příběhu, který si v Magazínu Leonardo -Civilizace představíme.

Seriál: Folk jako společenský fenomén v době normalizace

„Paměť ( i paměť předávaná z generace na generaci) a historická skutečnost je dvojicí pojmů, které se zdají být neslučitelné, přesto se je u novějších dějin nutně musí pokusit historik spojit. Lidská paměť je ošidná, často spíše zatemňuje, než aby osvětlila minulost, tvoří mýty, přesto je to právě paměť, která má často rozhodující slovo. Na straně druhé historická skutečnost tvořená pouze na základě dobových dokumentů selhává."

Předlistopadový folkový koncert

Citace z úvodu knihy Intelektuální protest, nebo masová zábava? Přemysla Houdy představuje jeden ze základních problémů lidské společnosti. V květnovém seriálu se společně vrátíme do časů 70. a 80. let 20. století, kdy folková hudba oscilovala mezi povoleným, trpěným a zakázaným uměním. Pokud se na tehdejší systém podíváme právě optikou folku, uvidíme až překvapivě jasně limity, které tehdejší režim měl.

Na slyšenou se v pátek 1. května ve 21:40 těší Adriana Krobová.

autor: Adriana Krobová
Spustit audio