Metropolitní opera kvůli protestům proti dílu Smrt Klinghoffera zrušila přenosy do kin

Bouřlivé reakce vyvolává uvedení premiéry opery Smrt Klinghoffera v newyorské Metropolitní opeře. Dílo je inspirované 30 let starými událostmi, při nichž palestinští teroristé unesli výletní loď Achille Lauro a zavraždili newyorského židovského podnikatele. Podle některých kritiků se jedná o dílo s antisemitskými prvky. Newyorská opera kvůli protestům zrušila pravidelné přenosy inscenace do kin po světě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metropolitní opera v New Yorku

Metropolitní opera v New Yorku | Foto: Petr Veber | Zdroj: Český rozhlas

Kontroverze provázela už premiéru a první inscenace opery Smrt Klinghoffera v roce 1991. Už tehdy někteří kritici označovali dílo jako antisemitské a vyznívající ve prospěch palestinských únosců.

Italskou výletní loď Achille Lauro unesla Palestinská osvobozenecká fronta v roce 1985 u pobřeží Egypta. Skupinka únosců zavraždila a poté shodila přes palubu staršího amerického muže na vozíčku Leona Klinghoffera. Opera reflektuje všechny tyto události i hlubší souvislosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké ohlasy budí v USA uvedení díla Smrt Klinghoffera v newyorské Metropolitní opeře, přiblížila zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová

Ve sborech se zpívá o historii obou národů, izraelského i palestinského. Některým kritikům se nelíbí, jak jsou pojaté některé scény a také postavy, například židovští sousedé Klinghofferů. Nejkontroverznější scénu nicméně autor díla John Adams z pozdějších inscenací vyškrtnul, už na začátku 90. let.

Tvůrci opery se kritice ale brání. Autoři libreta Alice Goodmanová a Peter Sellars i John Adams tvrdí, že se snažili poskytnout stejný prostor hlasům Izraelců i Palestinců.

V Metropolitní opeře bude Smrt Klinghoffera režírovat Tom Morris. Podle něj je opera jedním z nejvýraznějších děl současnosti, které dramatizuje jeden z nejdominantnějších sporů dneška a má právo na to, být uvedena.

Podle Morrise není pravda, že by schvalovala akt terorismu, jak tvrdí někteří kritikové. Doslova řekl, že terorismus opera neschvaluje o nic víc než třeba by mohl schvalovat Verdiho Macbeth zabíjení králů a hlav států. Opera je dramatizací tragických událostí se zásadním významem a umění by mělo právě vyzývat k zamyšlení a reflexi, řekl Morris.

Proti uvedení opery průběžně protestují některé židovské organizace. Metropolitní opera už zrušila několik veřejných debat se členy týmu, který nejnovější dramatizaci vede. Důvodem byly pohrůžky na jejich adresu. Newyorská opera zrušila i pravidelné přenosy inscenace do kin po celém světě.

Liberálnější židovské organizace s uvedením opery sice nesouhlasí, ale zároveň nevyzývají k jejímu stažení z repertoáru.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme