Most na 29. kilometru D1 je ve špatném stavu, projíždí se tu sníženou rychlostí
Uzavření nájezdu na dálnici D1 u Chocerad ve směru na Brno a snížení rychlosti ode dneška čeká řidiče na 29. kilometru dálnice. Důvodem je špatný stav Hvězdonického mostu přes Drahanský potok u motorestu Naháč. Most není v havarijním stavu, ale bude potřeba ho do celkové opravy podepřít.
„Jsou tu mírně zúžené jízdní pruhy, je tu snížená rychlost pro osobní vozidla na 100 kilometrů v hodině a pro nákladní vozy nad šest tun na 60 kilometrů v hodině," říká Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pokračuje:
"Po celé mostní konstrukci je pro řidiče zákaz zastavení, který je signalizován vodorovným dopravním značením ve žluté barvě."
Stav přemostění Drahanského potoka, které bylo postaveno v roce 1977, si vyžádal dopravní omezení, snížení rychlosti a uzavření nájezdu na dálnici D1 ve směru na Brno.
„Když se na most podíváte běžně okem laika, tak vidíte klasickou stavbu socialistického stavebnictví opotřebovanou přiměřeně době, užívání a hlavně kvalitě provedených prací. Vidíte tu obnaženou zkorodovanou výztuž na jednotlivých nosnících. V jednotlivých spárách jsou vidět stopy po vymývání cementem, což značí, že do mostu nějakou dobu zatéká,“ popisuje přímo pod mostem Jan Staněk z ŘSD.
Problém mostu ale spočívá uvnitř.
„Právě zatékání s obsahem chloridu má za následek, že v kotevních oblastech jsou napadeny korozí. A samotné kotevní oblasti jsou vstupní branou do kanálku, kde jsou protažená veškerá přepínací lana a po nich proniká vlhkost do jednotlivých nosníků.“
Toto přemostění podpírají čtyři kruhové pilíře na každé straně. V nich ale problém není. „Máme problém s jednotlivými nosníky, zejména s krajními, kde vlivem zatékání, jak izolací, tak oblasti kotevní došlo k přereznutí některých těchto přepínacích kabelů,“ vysvětluje Staněk.
Most bude potřeba podepřít. To je jeden z důvodů uzavření nájezdu na 29. kilometru D1 ve směru na Brno. „Opatření bude dlouhodobé, předpokládá se v horizontu asi čtyř let, než na most dojde řada v rámci modernizace D1,“ dodává Staněk.
A to je další důvod, proč most zpevnit. V rámci modernizace bude 60 až 80 tisíc aut denně projíždět jen po jedné jeho polovině.