NASA vyvíjí tichý nadzvukový dopravní letoun

11. březen 2016

Hlavním rysem technologie nově projektovaného letounu NASA s názvem Quiet Supersonic Technology (QueSST) mají být výjimečná tichost, bezpečnost, ekologičnost a úspornost jeho provozu. Hluk při sonickém třesku a velká spotřeba paliva byly totiž většinou kamenem úrazu všech předchozích nadzvukových letadel, včetně slavného Concorde.

NASA zatím v rámci svého projektu Commercial Supersonic Technology Project vypsala konkurs na předběžný design modelu či prototypu takového letounu s nízkou hlučností - a příslušnou smlouvu o spolupráci (typu Basic and Applied Aerospace Research and Technology - BAART) získala firma Lockheed Martin Aeronautics Company.

Příslušný tichý nadzvukový letoun by měl být prvním z celé nové řady tzv. letových demonstrátorů či rychlých experimentálních letadel, které je v NASA zvykem z historických důvodů označovat jako X-planes. Prvním letadlem řady X v historii byl přitom letoun Bell X-1, se kterým před asi 70 lety zkušební letec Chuck Yeager poprvé na světě překonal bariéru rychlosti zvuku.

Čtěte také

Nová řada experimentálních letadel se jmenuje New Aviation Horizons initiative a NASA s ní počítá ve svém rozpočtu na rok 2017. První letadla této řady by měla být dokončena kolem roku 2020. Letové demonstrátory této řady by přitom měly mít asi poloviční rozměry oproti konečným letounům a měly by být řízeny pilotem na palubě. Konečný tichý nadzvukový dopravní letoun by měl urazit trasu Londýn-New York za 4 hodiny.

Cílem nového designu, který bude ve spolupráci s firmou Lockheed Martin vyvíjen v NASA Langley Research Center, je zejména ztlumit sonický třesk dopravního nadzvukového letadla do té míry, že lidé na zemi uslyší maximálně sérii menších “lupnutí”.

Tohoto cíle lze dosáhnout např. tak, že jeho motory nebudou umístěny pod křídly, ale naopak nad nimi a využijí tak křídla jako přirozenou zábranu proti šíření zvuku. Výsledný tvar se také bude velmi odlišovat od dnešní jednoduché kombinace válcovitého trupu a k němu připojených křídel.

Firma Lockheed Martin v rámci prvních 17 měsíců vývoje designu letadla získá 20 milionů dolarů, z nichž část přidělí dvěma subdodavatelům - firmě GE Aviation z Cincinnati a firmě Tri Models Inc. z Huntington Beach v Kalifornii. Součástí konečného výsledku by měla být i rozsáhlá dokumentace pro konstrukci, analýzu, další rozvoj konceptu a jeho testování.

Zdroje: Phys.Org, NASA, Orbiter. Ch, Futurism, Inverse, Guardian, Business Insider, LabRoots, Youtube

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio