Nehýbejte rukama a popište, jak vypadá točité schodiště. Gestikulace pomáhá při učení matematiky

28. březen 2014

Jak se lépe a názorněji vyučovat matematiku? Tuto otázku si položili autoři studie výzkumného týmu z Chicagské univerzity, kterou zveřejnil odborný časopis Psychological Science. Rada je jednoduchá: pomáhá gestikulace.

Tým výzkum uskutečnil na skupině 8letých dětí, které různými způsoby řešily početní úlohu 2 + 9 + 4 = neznámá + 4 . K dispozici měly dvě magnetické tabule. Na první byly pohyblivé symboly, na druhé pak symboly, na které mohly jen ukazovat a gestikulovat.

Lépe se učily děti, které gestikulovaly. "Děti, které s objekty hýbaly, se příliš soustředily na objekty samotné a úlohu chápaly spíše povrchně," vysvětluje pro BBC Miriam Novacková.

Podle ní gestikulace podporuje abstraktní myšlení a děti mají uvolněné ruce na počítání. Nepočítají ale na prstech, pouze si "podrží" čísla důležitá pro výpočet.

To se učí už i v našich školách: když žáci sčítají nebo násobí dvouciferná čísla, drží si čísla na prstech, aby je nezapomněly přičíst.

"Snažíte-li se udržet v hlavě všechno najednou, je to trochu moc. Říkáme tomu kognitivní přetížení. A pomáháme si věcmi, jako jsou gesta nebo fyzické předměty, které používáme jako kognitivní odkladiště," dodává Novacková.

Některé děti nepochopí jeden systém, ale pochopí druhý, tedy podržet důležitý, nebo zakrýt nedůležitý symbol.

Jestli vědkyně v Chicagu učily děti konkrétním gestům, nevíme. Profesor Milan Hejný by to nedoporučoval:

"Žák dostane problém a řeší ho spolu se spolužáky. Objevují různá řešení, diskutují o nich. Děti nacházejí pravidla, vztahy i důkazy úplně samy, aniž bychom jim k tomu nějak pomohli."

Autor současné české výuky matematiky Hejný podporuje dobrodružný, objevitelský přístup žáků k matematice.

Gestikulace obecně pomáhá při lidském uvažování. Zkuste třeba nehýbat rukama a slovy popsat, jak vypadá točité schodiště nebo si odpovězte na otázku, co je to rumpál!

autoři: mvo , rkr
Spustit audio