Rozmnožování bez samce? U zvířat je častější, než si vědci mysleli

3. červen 2015

Zdá se, že v přírodě může být zplození potomstva bez účasti otce poměrně obvyklým jevem i mezi některými obratlovci.

Výzkum amerických přírodovědců dokazuje, že samičky jednoho druhu pilouna, které žijí ve vodách na pobřeží Floridy, se ve volné přírodě rozmnožují bez samců. Zjistili to díky studiu vzorků DNA této ryby.

Vyšlo najevo, že samice pilouna malozubého používají k reprodukci formu zplození potomstva nazvanou partenogeneze. V češtině se tomuto jevu říká také samobřezost nebo pannobřezost.

Jde o vývin nového jedince z samičího vajíčka neoplozeného samčí pohlavní buňkou. U obratlovců se zatím předpokládalo, že partenogeneze není běžná.

„Embryo samice pilouna, které nebylo oplodněno, absorbuje další embryo, čím vznikne samotný plod jedince, který se pak vyvine a je zplozen. Jak se zdá, tito jedinci jsou schopni přežít samostatně ve volné přírodě, ale jestli jsou schopni se dále reprodukovat, to je ještě otázka,“ vysvětluje biolog z Londýnské zoologické společnosti David Jacoby.

Piloun malozubý je velmi ohrožený. Tato ryba, která dorůstá několika metrů a žije ve vodách jižní Floridy, byla kvůli lovu skoro vyhubena. Současná populace je asi tak jedno procento populace pilouna, která žila na začátku 20. století.

Samobřezost byla zatím popsána například u dvou druhů žraloků a u hadů a ryb v zajetí. Ošetřovatelé byli občas velmi překvapeni, když objevili březí samice žraloka v nádrži bez samců. Doposud to ale bylo považováno za velmi vzácný jev možný jen v zajetí.

Samice nemají dostatek samců k udržení populace. Nejspíš proto se díky partenogenezi snaží uniknout vymření svého druhu.

„U mnoha obratlovců v zajetí byl takový způsob rozmnožování pozorován. A to včetně ptáků a plazů. Zatím však netušíme, jestli to skutečně může být i relativně rozšířený způsob rozmnožování ve volné přírodě. Předpokládalo se, že se to děje pouze v zajetí. Ale je zajímavé, že se to může dít poměrně často, jen jsme se nedívali na ta správná místa a dosud to nedokázali popsat. Zdá se, že by to mohla být i odpověď na kriticky se zmenšující populaci daného zvířete,“ dodává David Jacoby.

Studie DNA pilouna malozubého

Američtí vědci z různých vědeckých institucí použili metodu genetické daktyloskopie, aby zjistili jestli se pilouni v dané oblasti vzhledem k jejich nízkému počtu množí mezi příbuznými.

V případě partenogeneze je vajíčko oplodněno sesterskou buňkou, která obsahuje identickou sadu chromozomů. Potomek pak má dvě sady chromozomů v každé buňce.Geny v každé sadě chromozomů jsou stejné, protože jedinec nemá půl genů od otce.

S překvapením potom zjistili, že přibližně tři procenta populace pilouna malozubého na Floridě je zplozena právě díky partenogenezi.

Vědci se dosud domnívali, že takto zplození jedinci budou mít zdravotní problémy. Zatím se ukazuje, že pilouni objevení ve studii jsou dokonale zdraví.

Další výzkum ukáže, jestli se dokážou sami rozmnožovat a jestli partenogeneze ve volné přírodě může skutečně sloužit jako funkční strategie pro záchranu druhu.

autoři: mvo , Dalibor Zíta