Nové elektrické motorky, mopedy a elektrokola

25. únor 2016

Elektrokola jsou zde již delší dobu. Sériově vyráběné a dostupné elektrické motorky a mopedy teprve posledních pár let. Stejně tak možnost energetické rekuperace baterií elektrokola během brzdění nebo při jízdě z kopce. O těchto i některých dalších aspektech moderních a netradičních jednostopých vozidel se dočtete v článku.

Výkonná elektrokola / elektrické mopedy

Příkladem hybridu mezi elektrokolem a elektrickým mopedem, tedy lehkou motorkou, která využívá ke svému pohonu výhradně baterie, je model M-1 od kalifornské firmy Bolt Motorbikes. V režimu mopedu/motorky má stroj výkon 5.5 kilowattu a může dosáhnout rychlosti až 64 kilometrů za hodinu (s dojezdem 48 kilometrů).

Po přepnutí do hybridního či ekonomického režimu elektrokola poskytují jeho baterie výkon “jen” 1 kilowattu, s maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu a při dojezdu 80 kilometrů na jedno nabití baterie a bez šlapání.

Jezdec přitom nemusí mít v Kalifornii řidičský průkaz pro motorky. Stroj je ovšem poněkud drahý, stojí asi 5500 dolarů.

O něco vyspělejší hybrid mezi elektrokolem a elektrickým mopedem zvaný GreyP nabízí firma RIMAC Automotive. Ve výkonnostním plně motorovém režimu má stroj výkon 12 kilowattů a může dosáhnout rychlosti až 70 kilometrů za hodinu. V ekonomickém režimu elektrokola jeho baterie poskytují jen výkon 250 wattů, s maximální rychlostí 25 kilometrů za hodinu.

Maximální dojezd stroje v tomto módu činí 120 kilometrů. Zvláštností stroje je ovšem možnost energetické rekuperace (dobíjení) baterie během brzdění nebo při jízdě z kopce a to až do velikosti příkonu 2 kilowatty.

Plnohodnotné elektrické motorky

Objevují se také první plnohodnotné, tedy standardně rychlé elektrické motorky. Např. rakouská firma Johammer nabízí model J1, který se pyšní dojezdem 150-200 kilometrů, při maximální rychlosti až 100-120 kilometrů za hodinu. Výkon motoru činí 11 kilowattů a pohonný systém stroje má možnost energetické rekuperace baterie. Displeje, zobrazující stav stroje a parametry jízdy, jsou umístěny na zpětných zrcátkách. Cena ovšem není právě malá, pohybuje se mezi 23 -25 tisíci euro.

Tesla e-bike

Králem v této kategorii je ovšem nepochybně lehký elektrický model LiveWire od značky Harley-Davidson, s výkonem elektromotoru 55 kilowattů, který dokáže akcelerovat z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 4 sekundy.

Může dosáhnout rychlosti nad 140 kilometrů v hodině, při dojezdu 80 kilometrů (firma chce však tuto veličinu zdvojnásobit). Stroj je velmi tichý a je určen zejména pro kratší jízdy ve městech.

Existuje také koncepční návrh na technologicky progresivní elektrickou motorku v duchu firmy Tesla Motors, ten však nepochází od firmy samotné, nýbrž od nezávislého designéra Antonia Serrana. Hlavním výrobcem v této kategorii ovšem zatím zůstává firma Z Electric Vehicle se svými elektroskútry.

Robot na motorce

V říjnu loňského roku se v Tokiu odehrála známá motoristická přehlídka Tokyo Motor Show 2015. Firma Yamaha zde předvedla robotického humanoidního jezdce zvaného Motobot, který byl schopen řídit sportovní motorky téže značky a to až do rychlosti 190 kilometrů za hodinu.

Člověk sice v současnosti umí jezdit na motorce rychleji, ale to se může v budoucnosti změnit ve prospěch robotů. Zatím však není jasné, jaké použití by podobná kombinace strojů mohla mít, kromě případné automatické humanoidní patroly na dálnici a samozřejmě kromě vývoje a technologických testů různých řídících systémů motorky.

Zdroje: TechXplore, Tek Think, Serious Wonder, IndustryTap, Futurism, Popular Science 1, Popular Science 2, ZDNet, Interesting Engineering, Youtube, Yamaha, BBC, Tuvie, Project LiveWire, Z Electric Vehicle

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio