Nové podmínky? Facebook sbíral osobní data odjakživa, jen to jeho uživatelé nepochopili, shodují se odborníci

11. prosinec 2014

Největší světová sociální síť upraví od 1. ledna podmínky užívání. Co se ve skutečnosti změní?

Bude firma Marka Zuckerberga prodávat naše fotky? Bude k něčemu žaloba, ke které se připojují desítky tisíc uživatelů?

„Nové podmínky jsou v podstatě informací o tom, co Facebook už dávno dělal,“ uvedl v pořadu Pro a proti ředitel nevládní organizace Iuridicum Remedium Jan Vobořil.

Podle něj je tedy spíš lze přivítat, protože se uživatelé dovědí mnohem víc o tom, jak síť funguje. Rozhodnutí, jak s těmito informacemi naloží, nadále zůstává na nich.

„Otázka je, nakolik jsou uživatelé schopni informace o sobě upravit, nakolik ví, jak Facebook funguje, jaká data o nich shromažďuje,“ ptal se Vobořil.


Vobořil: „Facebook poskytuje službu zdarma, na internetu jsme se naučili za nic neplatit, ale samozřejmě platíme svými daty, a je to naprosto logický vývoj. Pokud Facebook něco s daty nedělá, protože to třeba zatím neumí, tak bez ohledu na podmínky fungování to začne dělat, jakmile to umět začne.“

Ředitel společnosti Socialsharks Petr Andrýsek vidí roli největší sociální sítě v marketingových souvislostech. „Kolem změn je trochu zbytečná panika.“


Andrýsek: „Změnu podmínek vidím jako krok, kterým jde Facebook vstříc tomu, aby uživatelé jeho fungování pochopili, protože předtím to nechápali. Ano, je to marketingový nástroj. Je to ale jedna z mála webovek a sítí, která využívá vaší aktivitu k tomu, aby vám zlepšila vaši uživatelskou zkušenost.“

Na speciálních stránkách, které firma k tomuto účelu vytvořila, je možné zjistit, jaká data o uživatelích sbírá. "Facebook data sbíral i dříve, ale v podmínkách to bylo řečeno hodně právnickou řečí, teď se změnily tak, aby tomu lidé rozuměli.“

„Tím, že tomu uživatelé začali rozumět, kolem toho vznikla panika, protože si najednou uvědomili, co všechno o nich Facebook sbírá,“ soudí Andrýsek.

Zuckerbergova společnost neprodává informace jako data o konkrétních uživatelích, ale jako anonymizovanou databázi dat, která slouží firmám pro přesně cílenou reklamu, ze které má sám potom zisky, vysvětlil odborník na sociální sítě.

„Facebook nezměnil podmínky, ale upravil je, aby byly čitelnější. A je spíš na uživatelích, aby si své soukromí ochránili sami, a buď si informace o sobě upravili, nebo na síti prostě nebyli,“ shrnul Petr Andrýsek.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio