O prodlouženém víkendu zemřelo na českých silnicích 11 lidí

Letošní Velikonoce byly na českých silnicích tragické. I přes varování a masivní nasazení policie zatím od pátku zemřelo jedenáct lidí, což je nejvíc od roku 2011. Ve většině případů byla na vině vysoká rychlost a nezkušenost mladých řidičů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po srážce s kamionem zemřeli 4. dubna u Nevojic na Vyškovsku řidič osobního auta i jeho spolujezdkyně

Po srážce s kamionem zemřeli 4. dubna u Nevojic na Vyškovsku řidič osobního auta i jeho spolujezdkyně | Zdroj: ČTK

„Mezi viníky a bohužel i mezi usmrcenými převažovaly mladší ročníky. Nezkušenost, nevyzrálost a možná i jakási neodpovědnost mohla hrát u mladých řidičů velmi významnou roli,“ potvrzuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Řidiči podle něj podcenili rizika spojená s velikonočním obdobím nebo je mohla zastihnout únava. K pěti z osmi smrtelných nehod totiž došlo v pozdních nočních hodinách. V jednom případě pak mají policisté podezření, že řidič naboural pod vlivem alkoholu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nehodách v období Velikonoc mluvil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch

Podle Aloise Hudečka, prezidenta Asociace dopravních psychologů České republiky, řada řidičů v noci skutečně více riskuje.

„Tma ho jaksi zahalí a mladý člověk má tendenci přeceňovat své schopnosti. A navíc to neumí, to je ten největší problém. Protože úroveň českých autoškol není jednotná, i když jsou některé velice dobré,“ vysvětluje.

Na bezpečnost v dopravě letos dohlížely asi 3000 policistů, komplikaci ovšem představovalo proměnlivé počasí.

„Předpovědi byly, řidiči s tím měli počítat a měli opravdu přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky. Jak je vidět zejména u těch smrtelných nehod, bohužel tomu tak nebylo, a právě rychlost se stala společným jmenovatelem,“ namítá Lerch.

Počet alkoholových nehod o Velikonocích klesá, řidiči jsou opatrnější

Číst článek

Stovky policistů zůstanou v terénu až do večera. Budou kontrolovat zejména dodržování předpisů nebo to, jestli řidiči před jízdou nepožili alkohol.

Řidiče je třeba víc vzdělávat, myslí si dopravní psychologové

Za intenzivní policejní kontroly je Hudeček rád, policie by se ale podle něj měla zaměřovat i na jiné věci než na dodržování povolené rychlosti.

„Řidič, který je koncentrovaný a jede na hranici zákona, je méně nebezpečný než ten, který jede v nějakém nižším limitu, ale nevěnuje se plně řízení. To není jen telefon, pozornost odvádí i silná nebo afektovaná diskuze,“ upozorňuje psycholog.

Před pěti lety zemřelo při velikonočních nehodách 15 lidí. Pak policie začala s masivními bezpečnostními akcemi a výsledkem byli tři mrtví v roce 2013 a čtyři mrtví v roce 2014.

Dalším nešvarem, který se podle Hudečka v Česku vůbec nekontroluje, je dodržování bezpečné vzdálenosti. Problematická je podle něj především výchova českých řidičů.

„Nejsou o nic horší než ostatní, ale oni spoustu věcí neví. Podle mého názoru, z psychologického hlediska, žádné technologické prostředky, ani radary, ani kamery, ani skrytý dozor nesníží počet mrtvých, pokud tady nebude dlouhodobá systematická výchova a možná převýchova řidičů,“ dodává.

Petr Jansa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme